galéria megtekintése

Szürreális trafikpályázatok, különleges bírálók

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 07. számában
jelent meg.

Batka Zoltán–F. Szabó Emese
Népszabadság

Tizenkét, végtelenül szorgalmas ember egyetlen nap alatt 15 ezer trafikpályázatot bírált el – kétségkívül rendkívül alaposan végezhették a munkájukat. Bizonyos dolgokban azonban véletlenül sem tévedtek. A győztes személyében például.

Nagyon nehéz napja lehetett 2013. március 18-án, hétfőn annak a 12 minisztériumi középvezetőnek, aki elbírálta a trafikpályázatokat. A Demokratikus Koalíció által nagy nehezen kiperelt, és tegnap végül nyilvánosságra hozott pályázati dokumentáció szerint – a 15 ezer pályázathoz kapcsolódó iratgyűjtemény több tucat vastag irattartót töltött meg – a 12 szorgalmas ember egyetlen nap alatt véglegesítette a pályázati bírálatokat.

Teknős Miklós / Népszabadság

Hogy ez pontosan mit jelent, azt nem tudni. Ha feltételezzük, hogy a pályázatokat a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. segítségével két hónapon keresztül tanulmányozták és értékelték, akkor a végén nem maradt más, mint a bírálati papírok aláírása. A négyoldalas irat (ha az már kitöltve, készen került a tizenkettő vezető beosztású állami alkalmazott elé) aláírása nem vehetett igénybe fél percnél többet.

 

Mivel minden iratot két bíráló írt alá, így egy bírálóra összesen 2500 aláírandó ív jutott. Ez tíz órát vett igénybe. Minden pihenés nélkül, folyamatos aláírások esetén. Vagyis az a hétfői nap nagyon kemény volt, de meg lehetett csinálni. Annál is inkább, hiszen a bírálók korábban bizonnyal átnézték az íveket, amihez –mint megírtuk – szintén szuperképességek kellettek: két hónap alatt, minden egyes nap több száz oldalt kellett ugyanis elolvasniuk, értelmezniük és lepontozniuk. Pontosabban: hivatalosan kellett volna.

Valójában annyit tudunk: a bírálati dokumentáció összeállítása nem volt nagy munka, egy sablonba kellett a pályázó nevét és nagyjából nyolc számot beírni. A pályázaton összesen 120 pontot lehetett elérni, ebből 60 volt az objektív, és újabb 60 a szubjektív elemekért kapható pontszám. A bírálati lapokon az objektív szempontok részpontjai is szerepeltek, itt a legnagyobb tétel a trafiknyitás dátumához kapcsolódott: a gyors nyitás 25 pontot ért. Emellett pluszt jelentett a 12 órás és a hétvégi nyitva tartás, az alkalmazottak megtartása öt éven túl, illetve ha a pályázó helyi lakos. A lapunk által átnézett kimutatások szerint a pályázók zöme 48-53 pontot ért itt el.

A szubjektív elemek ennél sokkal átláthatatlanabbnak bizonyultak: itt a bírálati lapon csak azok az elvek szerepeltek ugyanis, amelyek mentén a bírálat maga zajlott. Vagyis hogy a pályázathoz csatolni kell például üzleti tervet vagy a trafik kialakításáról szóló elképzelést, és be kellett mutatni a helyszínt is. Mindezt úgy, hogy azt sem lehetett tudni, hol lesz, és milyen felszereltségű a trafik (miközben változott az is, hogy mit lehet majd ott árulni). Az, hogy az elképzelések leírása mennyiben sikerült és mennyiben nem, a kikért dokumentumokból nem derült ki: a lapokon csak a végső pontszám szerepelt. Itt viszont nagyobb volt a szórás: háromtól 58 pontig osztottak a bírák.

Itt azonban egy furcsa egységességet azért csak sikerült elérni. A titkos szempontrendszer érdekes eredménnyel járt az anonim bírálat során. Csak és kizárólag azok a pályázatok kaptak ugyanis több mint 50 pontot a szubjektív értékelésben, amelyek nyerni tudtak. Azok, akik vesztettek, 25-nél több pontot sehol sem kaptak az általunk áttekintett pályázatok közül.

Például az ötödik kerületben. Itt számos trafikvárományos nem vállalta, hogy gyorsan – pár hónap alatt – nyitja meg a boltot, ami 25 pont mínuszt jelentett. Ennek ellenére közülük többen is meg tudták győzni a bizottságot. A több mint száz pályázó döntő többsége jóval 50 pont feletti objektív ponttal sem rúgott labdába, mert szubjektív pontjaik nem haladták meg a 15 pontot. Ellentétben azokkal a szerencsésekkel, akik gyatra objektív pontjaik mellé ötven feletti szubjektíveket zsákoltak: nekik ez trafikot ért.

Több településen előfordult, hogy egy pályázó az egyik anyagára több mint ötven pontot kapott, míg a másikra alig valamennyit. Ez azért érdekes, mert a pályázatokat településenként kellett leadni, a dokumentáció megírásakor senki sem tudhatta, valójában hol nyitja majd meg az üzletét, így nehezen képzelhető el, hogy ilyen mértékben eltérő anyagot adtak volna le. Ahogyan nem magyarázat az eltérő értékelésre a bírálók változása sem: ők ugyanis településenként osztották fel maguk között az anyagokat – legalábbis a korábbi nyilatkozatok szerint.

Végignéztük több település, Solymár, Csömör, Szekszárd, Fót, Dunakeszi, Törökbálint pályázati értékelőit, s mindenütt ugyanez a jelenség ismétlődött: óriási szakadék volt a nyertesek és a többi, vesztes pályázó pontozása között, többször fordult elő, hogy ugyanaz a pályázó az egyik helyen az anyagára sok pontot, a másikon viszont csak kevesebbet kapott.

A pályázati lapok furcsaságai
  • A nyertesek kizárólag a üzleti tervekre adott pontok alapján győztek, a vesztesek között egyet sem találtunk, aki 25 pontnál többet kapott volna az üzleti tervre.
  • A településeken éppen annyi pályázó kapott magas, ötven pont feletti szubjektív pontot, ahány kiosztható koncesszió volt.
  • Az értékelésben nyoma sincs bármiféle egyedi elbírálásnak.
  • Többen ugyanarra a településre, több koncesszióra pályáztak, de csak egyet kaptak meg. Ugyanazon a településen ugyanaz a bírálóbizottság ugyanazon személy győztes koncessziójára 50-nél több pontot adott, a vesztesre alig 11-et.
  • Mind a hat bírálóbizottság szó szerint ugyanazt a pályázati értékelési lapot állította ki, egyetlen karakter eltérés sincs a lapok között.
  • Mind a tizenötezer értékelő lapot ugyanazon a napon állították ki, holott az elbírálás elvileg két hónapon át zajlott.
  • A tisztségviselőknek elvileg egy nap alatt 30 ezer alkalommal kellett aláírni.
  • A lapokon gyakori a pályázati pontok elírása, rossz rangsorolása.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.