Dagad a taxisok felháborodása
Hogy a cikkünk nyomán került-e sor a változásra, vagy sem, azt nem jelezték forrásaink. Az ismeretlen okból új koncepcióban már elkülönítették a személygépkocsis személyszállító szolgáltatáshoz – ezek olyan kocsik, amelyeket például idegenforgalmi, sport, kulturális vagy oktatási tevékenységhez, rendezvény szervezéséhez használnak – és a „személy taxi szolgáltatáshoz” használt autókat. A rendelettervezet legújabb változata szerint az előbbiek esetében megmaradna a már általunk is beharangozott hétéves korhatár, ám utóbbiak, azaz a taxizásra használt kocsik esetében – a fővárosi rendeletben foglaltakkal egybecsengően – tíz évre emelték a felső korhatárt. Ez azonban nemigen lesz megoldás.
Mint a hét elején beszámoltunk róla, a fejlesztési tárcánál lassan a végéhez közeledik a „személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításra vonatkozó szabályozás” összeállítása. Ezek több pontja kiverte a biztosítékot a taxisszervezeteknél, ezért akár demonstrációra is készek. A regulák közül a legdurvább a kocsik életkorának hét évben történő maximálása volt, de a sofőrök ismétlődő vizsgakötelezettsége is zúgolódás tárgya, s az is, hogy ezentúl a diszpécserközpontok létesítéséhez a tervek szerint csupán bejelentési kötelezettség társulna. Vagyis, kinyílna az út az alternatív fuvarszervezők, így a netes vállalkozások előtt is.
Ami a kocsik életkorát illeti, szakmai szervezetek jelezték lapunknak, hogy így valamit enyhül a helyzet, de önmagában a fölső korhatár meghatározását országos szinten akkor sem tartják elfogadhatónak. Az autó állapota jelentős részben a karbantartástól függ. Egy 5-6 éves autó is lehet romos, míg egy 10-12 éves kocsi is lehet kiváló állapotban. Ez a korlátozás szerintük azért hibás, mert a különböző régiókban a taxizó közönség vásárlóereje között komoly különbségek vannak.
A hét évnél fiatalabb autó keleten szinte mindenhol kitermelhetetlen lenne, s a tíz is számos helyen gondot okozna. Úgy vélik, ezt a kérdést nem központilag, hanem helyhatósági szinten kellene eldönteni, annak alapján, hogy képes-e a helyi piac az autók életkorával kapcsolatos elvárásokat kitermelni. Éppen ezért nem egy általános rendeletben kellene ezzel foglalkozni, hanem az önkormányzatok hatáskörébe kellene tenni a döntés lehetőségét, előírva, hogy figyelembe kell venni a helyi adottságokat.
A szakmai szervezetek a többi előírással sincsenek kibékülve. Éppen ezért továbbra is szervezik a taxisok demonstrációját, s nem állnak le az előkészületi munkákkal. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a tárca nyitott a szakmai konzultációra, mind az érdekképviseletekkel, mind az érintett igazgatási szervekkel. Valamennyi jelentős szakmai érdekképviselet által delegált tagokból álló szakértői munkabizottságot hoztak létre. – A tervezet azon javaslatokra épül, amelyek tekintetében a szakértői munkabizottság egyetértett – írják. Az egyetértés tehát még messze nem teljes.