Hasonlóan vélekedett a soproni cég első embere is: „A városban rendkívül nyomott tarifával dolgozunk, messze vagyunk a budapesti díjaktól. Ebből egy autó lecseréléséhez szükséges tőkét viszonylag rövid idő alatt kitermelni elképzelhetetlen. Hitelből hitelbe esnénk, és adósságcsapdába kerülnénk. Az sem lenne megoldás, ha emelnénk a tarifát, hiszen úgy jelentősen csökkenne a kereslet a szolgáltatás iránt.”
Egy dunaújvárosi vállalkozás vezetője úgy vélekedett: a reformok a piacon lévő vidéki sofőrök jelentős részét padlóra küldenék. „Ebből csak arra tudok gondolni, hogy ezt az iparágat valaki kinézte magának, és nagyon kell neki. Mi másért tennének ilyet?” – tette föl a kérdést. Mint mondta, abban partnerek lennének, hogy a KRESZ változásai miatt időközönként egy „frissítő tanfolyamot” elvégezzenek a sofőrök, ám az érthetetlen, miért kellene bizonyos időközönként újra vizsgázni. „A kőművesnek, vagy a szobafestőnek sem kell újra és újra vizsgáznia, akkor a taxisoktól miért várják ezt el!?” – fakadt ki. A megkérdezettek úgy vélték, a rendszeres vizsga csak egy új bevételi forrás bevezetése miatt kell a kormánynak.
Felvetésünkre, hogy valóban folynak-e egy demonstráció előkészületei, a megkérdezett fuvarozók egyöntetűen igennel válaszoltak. Mindannyian megjegyezték, ha lesz sztrájk vagy tüntetés, akkor abban részt vesznek ők is. Egyikük visszafogottan, ám indulatokkal telve csak annyit mondott: ha ebből a tervből törvény lesz, akkor az összes helyi taxis nevében mondhatom, elindulunk Budapest felé.
|
Indulás előtt. Pécsi taxisok várnak fuvarra Laufer László |
Győrben is elutasítják a tervezett szigorításokat. Kilencvenöt autójával Győr legnagyobb szolgáltatója a Duna Taxi, amelynek vezetője, Udvardi Csilla is indokolatlannak tartja, hogy kollégái ötévenként megújítsák engedélyüket. A kocsik életkorára vonatkozó utasítással sem ért egyet. Mint mondta, igen furcsa volna a hétéves korhatár elrendelése abban az országban, ahol a személyautók átlagéletkora tíz év fölötti. Ráadásul, mondta, nem csupán az autó életkora számít, hanem karbantartása, minősége, állapota is. Egy hétévesnél idősebb autó is lehet teljesen biztonságos és kényelmes. Azt a szigorítást pedig teljesen életszerűtlennek tartja, amely szerint csak ott vehetnének fel fuvart a taxisok, ahol szolgáltatnak.
A győri vasútállomás előtt megkérdezett taxisok az engedély rendszeres megújítását nevetségesnek tartották, a kocsik koráról pedig azt mondták: a hatósági műszaki vizsga garantálja, hogy műszakilag biztonságos autók kerüljenek forgalomba. Azt pedig a piac döntse el, vélekedtek, hogy az utas be akar-e ülni például egy tízéves Mercedesbe, vagy egy fiatalabb autót választ. A fuvarfelvétel szabályozását betarthatatlannak, ezért fölöslegesnek nevezték.
A 147 ezer lelkes Pécsen 298 kockás autó szolgáltat, s a legnagyobb taxiscég a 150 vállalkozót integráló Volán. A társaság vezetője, Kovács József nem látja jónak, hogy hétévesnél idősebb autókkal ne lehessen taxizni, ő inkább azt tartaná helyesnek, ha környezetvédelmi előírásokkal szorítanák rá a taxisokat a minél kevesebb káros anyagot kibocsátó autók használatára. A tervezetben szereplő, ötévenkénti vizsgát Kovács állami pénzlenyúlásnak sejti, ugyanakkor azt nem vitatja, hogy 5-6 évente valamilyen továbbképzés nem ártana a kollégáknak. Azt a szabályt, hogy a taxis egy másik településre fuvart vállalva visszafelé ne vehessen fel utast, életidegennek és nehezen ellenőrizhető, ezért felesleges előírásnak gondolja.
A volános vezető véleményét osztották a megkérdezett pécsi taxisok is. Az 55 esztendős Ujvári József 30 éve van a pályán, s ő is úgy érzi, hogy az ötévenkénti vizsga csak állami bevétel miatt lenne fontos. Ujvári egy tízéves VW-vel fuvarozik, és állítja, hogy mivel évente kell vizsgára vinnie „a vasat”, értelmetlen lenne a hétévesnél öregebb autókat kiseprűző szabály. Megemlítette, hogy Bécsben 15-20 éves Mercedesekkel gurulnak a taxisok, pedig az osztrákok nagyon vigyáznak a levegő tisztaságára.