A fővárosban dolgozó sofőrök között is jócskán lesznek azonban, akiket nehéz helyzetbe hoz az előírás: sokan a tavaly ősszel életbe lépett taxisrendelet miatt 3-4 éves autóra cserélték túlkoros járművüket, s így pár éven belül újra váltaniuk kell, csakhogy a mostani járműre felvett hitel addig nem fut ki. Emiatt taxisok tucatjai adhatják vissza engedélyüket, mivel a pénzügyi terheket és az új kötelezettségeket nem tudják majd összeegyeztetni, kigazdálkodni – állítják.
Egy másik elképzelés az utasokat is hátrányosan érintheti: a tervezet szövege szerint taxis szolgáltatást csak olyan településen nyújthatnak a sofőrök, ahová az engedélyük szól. Az utast ugyan szolgáltatási területen kívülre is elszállíthatják, ám a visszaútra már nem vehetnek fel senkit – adott esetben azt sem, akit az odaúton szállítottak. A nagyobb vidéki városok esetében nem ritka, hogy a környékbeli kisebb településeken egyáltalán nincs taxis.
Így a jövőben előfordulhat, hogy ha valaki taxival megy át egyik településről a másikra ügyet intézni, a visszaút már problémás lehet. A taxisok annak sem örülnek: bár kifejezetten kérték, hogy a fuvarszervezők, diszpécserszolgáltatók tevékenysége legyen engedélyhez kötött, az NFM tervei szerint a vállalkozások csak bejelentik az indulást, befizetik a regisztrációs díjat, s már működhetnek is. A taxisok szerint amellett, hogy ez a szürkegazdaság felé tereli a piacot, Budapesten komoly konkurenciát is rájuk szabadíthat.
A már több európai nagyvárosban működő amerikai Uber cég rendszerében okostelefon-alkalmazással lehet kocsit hívni, olyan sofőröket, akik regisztrálták magukat az Uber rendszerébe. Ezt pedig lényegében bárki megteheti, s onnan akár „taxizhat” is, hiszen az elszámolás is a cégen keresztül megy. Az Uber piaci „fenyegetése” pedig nem légből kapott, hiszen a közelmúltban magyar szolgáltatása elindításához már munkaerő-felvételbe kezdett. A fuvarszervezők szabályozatlansága olyan, mintha meghívót küldenének az Ubernek – fogalmazott egyikük.
|
A hét évnél öregebb sárgáknak menniük kell Soós Lajos / MTI |
A sofőrök azt is kifogásolják, hogy a kormány csak a taxisok működését szabályozná (így például ötévente vizsgát kellene tenniük engedélyük meghosszabbításához), miközben a személyszállítási piac az elmúlt években óriási változáson ment át. Mind több – különösen a fővárosban – limuzinos cég, tuc-tuc és sofőrsegély vállalkozás üzemel, amelyek mind meghatározott vagy kialkudott díjért végeznek személyszállítást.
Miközben a piac egyre nagyobb részét ezek a szolgáltatások jelentik, a jogszabálytervezet az „alternatívokkal” nem foglalkozik. Mindezek miatt a taxisok a készülő jogszabályt jelenlegi formájában nem tartják elfogadhatónak, s rég nem látott, vidéki városokra is kiterjedő demonstrációt helyeztek kilátásba arra az esetre, ha azt elfogadja a kormány.
Az NFM-nél kérdésünkre elmondták: jelenleg a tervezet közigazgatási és szakmai egyeztetése folyik, az előkészítő munka várhatóan november végéig lezárul. Az előterjesztésről, annak hatályba léptetéséről csak ezután születhet döntés. Hangsúlyozták: a készülő jogszabály a „magas szolgáltatási követelményeket támasztó fővárosi előírások alkalmazási tapasztalatainak figyelembevételével rögzítheti majd a taxis tevékenység folytatásának országosan egységes feltételeit”.