Évi háromszáz Volvo buszt gyártanának Győrben
Az idén februárban állapodott meg a Volvo és a Rába az autóbuszok közös gyártásáról. A kooperációs modell lényegét, tartalmát kedden ismertették először Győrött.
Torma János, a tavaly 42 milliárd forint árbevételt elért Rába Nyrt. jármű üzletágának ügyvezető igazgatója, s Mohácsi Béla, az autóbusz üzletág irányítója elmondták: két éve kezdték átgondolni, kialakítani azt a modellt, mely versenyképes győri buszgyártást tesz lehetővé. Szükség van az együttműködésre - hangsúlyozták - , mert a hazai piac a Rába számításai szerint évente legfeljebb 4-500 buszt igényel, s ebből talán 2-300-at szerelhetne össze az egykori vagongyár.
Ennyi járműhöz azonban önálló fejlesztési kapacitást hozzárendelni nem volna gazdaságos. A buszgyártásnak csak akkor van értelme, fejtegették a sajtótájékoztatón, ha a Rába és több hazai vállalkozó egyúttal beszállítója lehet a partner világcégnek.
Az aláírt megállapodás lényegében azt tartalmazza: a Rába a Volvótól bizonyos készültségi fokban elővárosi és városi buszokat vásárol, s azokhoz mintegy 30 százalékos értéket a lokalizációs folyamat keretében helyben ad hozzá. Az importot viszont százszázalékosan ellentételezik azzal, hogy a Volvo ugyanakkora értékben alkatrészeket, komponenseket vásárol a Rábától és egyéb magyar kis- és középvállalkozóktól. Ezeket a magyar termékeket a Svédországban évente legyártott 10 ezer Volvo buszba, valamint teherautókba szerelik be.
A Rába kedden meghirdette beszállítói programját. Az ipar szinte minden területéről várják a potenciális beszállítók jelentkezését a vállalat honplapján megtalálható űrlapon az idén június 30-ig. A kisalföldi vállalat vezetői úgy látják: a győri buszgyártásnak jelentős exportnövelő hatása lesz. A buszágazattól évente 15-20 milliárd forintos árbevétel-növekedést várnak.
A csaknem kétezer munkatársat foglalkoztató Rába mintegy 200 szakembert vesz fel a buszgyártásra. A tőzsdecég vezetői szerint a jövő év első negyedében már készen állnak a Volvo buszok szerelésére, igaz, jelenleg nincs busztender Magyarországon.
– Mi a buszgyártásnak csak az egyik szereplői leszünk, akiknek versenyben kell elnyerniük a megrendeléseket – hangsúlyozta Torma János. Hozzátette: örülnének annak, ha beszállítóként a jelenlegi hazai buszgyártók is bekapcsolódnának az együttműködésbe.