Útdíjtender: Vizsgálódik a T-Systems
A T-Systems Magyarország állásfoglalása szerint az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. szerződéskötés elhalasztására módot adó döntése nyomán a korábbinál is kérdésesebbé vált, hogy az elektronikus útdíjrendszer a tenderkiírásban szereplő határidőre és tartalommal megvalósulhat-e. A Vályi-Nagy Vilmos, a fejlesztési tárca államtitkára által bejelentett döntés körülményeinek vizsgálatát a többi között azért tartják fontosnak, mert eddig nem derült ki: a szerződés aláírásának elhalasztása milyen hatással lesz a projekt műszaki tartalmára és pénzügyi feltételeire.
A Deutsche Telekom magyarországi érdekeltségénél úgy vélekednek: ha az ÁAK döntése által biztosított harminc napon belül az útdíjtender szerződését aláírják, a halasztástól függetlenül a Getronicstól nem csak azt kell elvárni, hogy vállalását a 2013. július 1-i határidőre teljesítse. Emellett követelménynek kell lennie annak is, hogy a tender győzteseként kihirdetett cég feladatait a közbeszerzési eljárásra vonatkozó szabályok szerint, az ajánlatában rögzített tartalommal végezze el.
A T-Systems közleményében emlékeztetett arra is, hogy a Vályi-Nagy Vilmos sajtótájékoztatóján elhangzottak szerint a Getronics halasztási kérelmét indoklás nélkül nyújtotta be. Ezt azonban a szakminisztérium csak két nappal később jelentette be. És bár a T-Systems állásfoglalásában nem említi, alighanem szokatlan lehet az is, hogy a több tízmilliárd forint összértékű útdíjrendszer közbeszerzési eljárásában érdekelt cégek a sajtóból értesülhettek a Getronics kéréséről, illetve az ÁAK azt elfogadó döntéséről.
Mindezt még érdekesebbé teszi, hogy az ÁAK az útdíjrendszer közbeszerzési eljárása során a többi ajánlattevő kéréseit rendkívül határozottan kezelte. A T-Systems például a tender eredményhirdetése után előzetes vitarendezési kérelemmel fordult az ÁAK-hoz, a társaság a Getronics ajánlatának műszaki tartalmát szerette volna megismerni. Kérését azonban az állami sztrádatársaság szokatlan gyorsasággal, még a beadás napján elutasította.