Útdíjtender: támad a T-Systems, vállat von az ÁAK

Megtámadták az elektronikus útdíjtendert. A 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsiknak a megtett kilométerek alapján számlázó rendszer építéséért folyó versenyben második helyre sorolt T-Systems Magyarország Zrt. ragaszkodik a győztes Getronics Magyarország Kft. ajánlatának megismeréséhez, és vitatja annak érvényességét is. A szerződéskötés ezzel januárra csúszhatna, igaz, az ÁAK szakértői már megüzenték: alaptalanok a panaszok.

Előzetes vitarendezési kérelemmel fordult az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-hez a T-Systems Magyarország Zrt. Lapunk úgy tudja: a cég azért egyeztetne az állami sztrádatársasággal, mert az útdíjtender eredményének hétvégi kihirdetése után hiába kért, nem kapott lehetőséget a győztes végső műszaki és szakmai ajánlatának megismerésére. Álláspontjuk szerint üzleti titokra hivatkozva olyan információk megismerését tagadták meg szakértőiktől, amelyek valójában közérdekűek.

A T-Systems visszamenne az útdíjtender elejére
A traffic sign is buried in nearly one-metre (3.3-feet) high snow on a street in Bucharest February 8, 2010. Heavy snow caused traffic chaos in Bulgaria and Romania, closing major highway links, delaying flights and trains and cutting off electricity. REUTERS/Bogdan Cristel (ROMANIA - Tags: ENVIRONMENT)

A T-Systems levelében azt írta: az ÁAK megsértette a közbeszerzési törvényt, mert nem vizsgálta meg és bírálta felül, hogy a Getronics Magyarország végleges ajánlatában milyen műszaki adatokat jelölt meg üzleti titokként. Márpedig álláspontjuk szerint a 6318 kilométernyi közutat lefedő elektronikus útdíjrendszer közbeszerzési eljárásáért felelős társaságnak az iratbetekintési kérelmek elbírálásánál nem azt kell figyelembe vennie, az egyes ajánlattevők mit minősítenek üzleti titoknak, hanem azt, hogy a törvény szerint mi minősíthető annak.

A T-Systems szakértői kizárólag olyan dokumentumokba szerettek volna betekinteni, amelyek tartalmát a szerződéskötés után az ÁAK egyébként is kénytelen lesz nyilvánosságra hozni. Ezért kérték, hogy az előzetes vitarendezési kérelemre adott válaszában az állami sztrádatársaság járuljon hozzá a korábban bizalmasan kezelt iratok megismeréséhez.

Ezzel azonban még nincs vége. A T-Systems szakértői leírták azt is: megítélésük szerint a Getronics Magyarország Kft. ajánlata érvénytelen lehet. "Felmerül ugyanis annak a lehetősége, hogy" a tendergyőztes "ajánlati ára aránytalanul alacsony ellenszolgáltatást tartalmaz". Lefordítva: a Getronics 34,89 milliárd forintos vállalási ára ahhoz képest, hogy 2013. július 1-ig mekkora, és milyen bonyolultságú hálózat építését vállalja, túl szerény. Annyira legalábbis, hogy ebből az összegből nem lesz képes a tenderkiírásban szereplő valamennyi feltétel betartására, a díjszedő és ellenőrző rendszer határidőre történő kiépítésére.

A T-Systems jelezte azt is: az ÁAK kedvezőtlen döntése esetén a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordulhat jogorvoslati kérelmével. Egyúttal felhívta a tenderért felelős autópálya-társaság figyelmét arra is, hogy a vitarendezési kérelmük beérkezését követő tíz napban az útdíjrendszer szerződését nem lehet megkötni. Vagyis a december 27-re tervezett aláírásra leghamarabb január 1-én kerülhet sor. Úgy tudjuk, már az ÁAKnál is ezzel, vagyis a szerződéskötés csúszásával számolnak, az új elképzelése szerint január első napjaiban írnák alá a megállapodást.

ÁAK: Getronicsnál minden rendben

Közel a Karácsony, talán ezért nem sokat lamentált a T-Systems előzetes vitarendezési kérelmének megválaszolása előtt az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. Szakértői az útdíjtender második helyezettjének panaszait alaptalannak találták.

Az elektronikus útdíjtender lebonyolításával megbízott sztrádatársaság levelének tanúsága szerint, úgy vélik: a T-Systems álláspontja ellenére jogszerűen tagadták meg, hogy ügyfelük betekintsen a Getronics Magyarország Kft. ajánlatának üzleti titokként kezelt dokumentumaiba. Szerintük a tender-győztes cégnek jogában áll elkülönített módon kezelni az üzleti titkait tartalmazó irataikat, és egyúttal megtiltani azok nyilvánosságra hozatalát. Ezzel a lehetőséggel pedig az ÁAK megítélése szerint a Getronics a közbeszerzési törvény előírásaival összhangban élt.

De a T-Systems abban is téved, hogy a vitatott dokumentumok az útdíjtender szerződésének részévé válnak, így később mindenképp nyilvánosságra kerülnek. Mindezek alapján az ÁAK állítja: nem sértették meg a közbeszerzési törvényt.

Az autópálya társaság válaszában kitér arra is: nem volt kötelessége vizsgálni a Getronics árajánlatának megalapozottságát. Ennek ellenére az értékelést elvégezték, és azt találták, hogy a nyertes pályázó árajánlata nem tekinthető aránytalanul alacsonynak. Részben, mert a megajánlott műszaki megoldás a piacon több gyártónál is elérhető modulokból épül fel. Illetve, a "speciális tudást igénylő" elemek a Getronics saját megoldásai, amelyeket az üzleti titok is véd. De az árajánlat megalapozatlansága ellen szól az ÁAK szerint az is, hogy a Getronics felhasználja a sztrádatársaság megajánlott erőforrásait is.

Az útdíjtender lebonyolítója elutasította a T-Systems utolsó panaszát is. Szerintük partnerük téved, a Getronics illetékeseihez intézett hiánypótlás felszólítások együttesen sem tekinthetők olyan jelentős hiányosságnak, amelyek megválaszolása az eredeti ajánlat megváltoztatását jelentette, illetve ami miatt a pályázatra a legjobb ajánlatot adó céget ki kellett volna zárni a közbeszerzési eljárásból.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.