Útdíjtender: a T-Systems kész beugrani
Végzett a bemelegítéssel a T-Systems Magyarország Zrt.: az ÁAK útdíjtenderén második helyre szorult rendszerintegrátor, egyetlen nappal azután, hogy a Getronics Magyarország Kft. "gyengélkedéséről" szóló hírek felröppentek, felállt a kispadról, és a pálya szélén várja versenytársa leléptetését. És, hogy addig se teljen feleslegesen az idő, a biztonság kedvéért udvariasan ütött még egyet ellenfelén.
Méghozzá úgy, hogy nyilvánosan is megerősítette, amit a kormány és az ÁAK illetékesei alighanem egyaránt gyaníthattak: "amennyiben a körülmények szükségessé tennék", a T-Systems Magyarország kész a Getronics helyébe lépni az útdíjtenderen. Ahogy közleményükben fogalmaztak, a "több, mint 1800 magyar munkavállalót foglalkoztató" rendszerépítő "rendelkezik az e-útdíj kiépítéséhez szükséges kompetenciákkal, az alkalmazható technológiával és az ajánlatkérő által megkövetelt referenciákkal is, így az általa ajánlott technológiai megoldás szállítását továbbra is vállalni tudja".
Mintegy segítségül a helyes döntés megszületéséhez ugyanakkor hangsúlyozták azt is: a T-Systems cégcsoportjának komoly tapasztalatai vannak az útdíjrendszerek építésében. Amit a tavaly ősszel Magyarországon is bemutatott demonstrációs rendszerük mellett talán semmi nem igazolhat jobban, mint az, hogy "a T-Systems International szállította és alkalmazta Németországban azt a GNSS technológián alapuló útdíjfizetési rendszert, a Toll Collect-et, amelynek eredményessége az eddigi tapasztalatok alapján is meghaladja a megrendelő által elvárt 99 százalékos szintet".
Egyúttal a T-Systems a kormány számára is megnyugtató jelzést adott. Leírták legalábbis, hogy bár az ÁAK néhány hete elutasította cégük előzetes vitarendezési kérelmét, amelyben a Getronics ajánlatának ellentmondásainak tisztázására tettek kísérletet, "az eljárás jelenlegi szakaszában" nem fordulnak a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KD). Méghozzá távolról sem azért, mert véleményük a felvetett kérdésekről esetleg megváltozott volna. Megfogalmazásuk szerint sokkal inkább azért, mert a KD eljárása "jelentős mértékben lassítaná az elektronikus útdíj rendszer 2013. július 1-i határidőre való megvalósulását." Márpedig ennek a terminusnak a "betartására a kormány kiemelt prioritásként tekint, mert a rendszer működésével jelentős mértékben járul majd hozzá a 2013-as és a következő évek központi költségvetésének bevételi oldalához".
Vagyis, a dolgok mai állása szerint nem lesz ügy abból: a T-Systems kérdésesnek tekinti, hogy a Getronics útdíjtenderen leadott ajánlati ára mellett az elektronikus útdíjrendszer az elvárt határidőre és műszaki tartalommal kiépülhet-e. Mint ahogy azt sem firtatják tovább, az ÁAK szabályosan járt-e el, amikor a T-Systems szakértőinek kérése ellenére nem engedett betekintést a Getronics Magyarország üzleti titokként kezelt, szerintük elsősorban az e-útdíjrendszer műszaki tartalmára vonatkozó dokumentumaiba.
Arra az esetre pedig, ha az ÁAK végül a Getronics Magyarországgal szerződne, finom figyelmeztetést is küldtek. Pontosabban azt írták, a T-Systems "reményét fejezi ki, hogy az esetlegesen megkötendő szerződés tartalma szerint, a hatályos közbeszerzési törvény szabta kereteken belül bonyolódik majd le az e-útdíj teljes magyarországi kiépítése".
Vagyis odafigyelnek arra: az ÁAK mindvégig elvárja majd, "hogy a nyertes ajánlatban rögzített technológiai követelmények és műszaki tartalom maradéktalanul megvalósuljon, az ajánlatban nevesített technológiai partner közreműködésével". Ami "magában foglalja azt is, hogy a kivitelezés során esetlegesen felmerülő akadályok esetén a nyertes ajánlattevő az elfogadott ajánlata szerint valósítsa meg az utóbbi évek legnagyobb állami informatikai beruházását mind az ár mind a megvalósítás határideje tekintetében".