Újabb használt buszok Budapesten
A budapesti közösségi közlekedésben szolgálatot teljesítő autóbuszok többsége már elérte, vagy meg is haladta a gyártáskor tervezett élettartamát. Az 1365 darabos autóbusz-állomány közel felét még a 30 évvel ezelőtti műszaki színvonalat képviselő Ikarus 200-as járműcsalád adja, amely az akadálymentesség követelményét sem teljesíti - tájékoztatta lapunkat a Budapesti Közlekedési Központ (BKK)).
A szervezet és a BKV 2010-ben bejelentette: az öreg Ikarusok esedékes felújítása helyett - a buszpark nagy arányú új járművekre történő cseréjét célzó program megindításával párhuzamosan - használt járművek beszerzésére indít pályázatot. A buszpark cseréjének beindításával sem lehet azonnal lecserélni az összes öreg járművet, felújításuknál azonban gazdaságosabb és környezetbarátabb az alacsonypadlós, fiatalabb használt járművek beszerzése, ráadásul az alacsonypadlós járművek a szolgáltatás színvonalát is növelik.
A tavaly december 1-jén jelent meg a nyílt nemzetközi pályázati felhívás a rendelkezésre álló flotta nagyságától függően 10 és 20 közötti darabszámú használt, városi alacsonypadlós szóló autóbusz beszerzésére. A pályázat eredményhirdetése április 14-én megtörtént. A nyertes a Hollandiában bejegyzett Womy Equipment Supply nevű társaság.
A 13 Van Hool A 300-as szóló, alacsonypadlós használt autóbusz 26,250 ezer eurós járművenkénti áron kerül a BKV Zrt. tulajdonába. A járművek egyenként hozzávetőleg hétmillió forintos ára lényegesen szerényebb, mint egy öreg autóbusz felújításának költsége. Ráadásul a budapestiek a közlemény szerint alacsonypadlós és környezetbarátabb járműveket kapnak.
Az autóbuszokat a budapesti arculathoz igazodva fényezik, valamint megnövelik a nyitható ablakfelületeket, zárt vezetőfülkét alakítanak ki, és lehetőség szerint klímaberendezéssel látják el a flottát, amely várhatóan 2011. szeptember végére áll forgalomba. A buszok jelentős részben azonos típusúak a Brüsszelből használtan két éve beszerzett csuklós Van Hool buszokkal, amelyek üzemeltetési tapasztalatai igen kedvezőek.
A beszerzés fedezete szerepel a Budapesti Közlekedési Központ által előkészített, minden eddiginél nagyobb összegű 2011. évi tömegközlekedési beruházási támogatásban, azaz a BKV beruházási tervében.
A használt járművek beszerzése a hannoveri villamosok, az eberswaldei trolibuszok és a Van Hool szólóbuszok után is folytatódik, a szintén folyamatban van a közbeszerzési eljárás 30 további használt autóbusz beszerzésére, és reményeink szerint rövidesen eredményesen zárul. A BKK-nál hangsúlyozták: a használt járművek nem helyettesítik az új járművek beszerzését, aminek előkészítésén a BKV-val közösen dolgoznak.