Tízmilliárdot kér az állam a Malév tulajdonosától

A magyar állam teljes egészében lehívja a mai árfolyamon 9 és fél milliárd forintos bankgaranciát, amit még a privatizációkor biztosított a vevő AirBridge. A fonák helyzet, hogy a garanciát nyújtó Vnyesekonombank időközben a Malév kisebbségi tulajdonosa lett.

A magyar állam teljes egészében lehívta azt a 32 millió eurónyi bankgaranciát, amelyet még a Malév privatizációjakor biztosított a vevő AirBridge Zrt. A helyzet sajátosságát jelzi, hogy a bankgaranciát az a Vnyesekonombank (VEB) biztosítja, amely időközben az AirBridge révén a Malév kisebbségi tulajdonosává lett.

A Malév Borisz Abramovicsnak történt eladásakor nemcsak a magyar államnak tartozott, de hitelei is voltak, melyeket az Európai Fejlesztési Banktól vett fel.Utóbbiakra a magyar állam garanciát vállalt, ezek miatt, valamint a közvetlen követelései miatt írták elő a 32 millió eurós, azonnali bankgaranciát.

A garanciát a VEB adta, és a magyar légitársaság akkor került a VEB érdekeltségébe, amikor Borisz Abramovics fizetésképtelenné vált. Az orosz-magyar kormányközi tárgyalásokon dőlt el, hogy a társaságot addig is hitelező VEB veszi át a Malév ot birtokló AirBridge kisebbségi tulajdonrészét. 

Mivel a Malév több pénzügyi kötelezettségét is megszegte, február elején lehívtak a bakgaranciából négymillió eurót - mondta lapunknak Tátrai Miklós, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója, hozzátéve: a pénz még nem érkezett meg, ám időközben elindították a maradék 28 millió euró lehívását is.

Sajátos helyzet, hogy a bankgaranciát nyújtó bank és a kisebbségi tulajdonos immáron ugyanaz, így az összeggel a Malév pénzügyi helyzetét is rendezni lehet a mai árfolyamon kilenc és félmilliárd forinttal.

Miután a Malév közgyűlése még márciusban mintegy hárommilliárdos tőkeemelésről döntött, szakértők szerint a cég saját tőkéje jelenleg mínusz 10 és 11 milliárd között lehet. A 2008-as üzleti évről még nincsenek adatok, de a mérleg szerinti eredmény várhatóan 7-8 milliárd közötti veszteség lesz.

A VEB a Malév működésére is fordíthatná a pénzt, ám erre jelenleg nincs szükség, hiszen áprilistól szeptemberig az üzemelés pozitív, azaz ebben az időszakban van elég készpénz a normál működésből is.

Egyelőre nem született döntés arról, hogy az MNV Zrt. megvásárolja-e a Malév földi kiszolgáló cégét, a Malév Ground Handling-et: bár az előleget már kifizették a Malévnak, s a tárgyalásokat eredetileg most kellett volna lezárni, ezt a határidőt Veres János pénzügyminiszter nemrég egy hónappal meghosszabbította.

A Malév kifizetett egy újabb Q400 repülőgépet is, s döntöttek további kettő finanszírozásáról is: ha ezek a gépek megérkeznek Budapestre, a cég jelentős mennyiségű pénzt takaríthat meg.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.