Tizenegymillió VW-t és Audit buheráltak meg

Világszerte 11 millió Volkswagenben és Audiban dolgozik az a szoftver, amely meghamisítja a jármű károsanyag-kibocsátására vonatkozó adatait – ismerte el kedden a wolfsburgi konszern. A botrány dagad, az árfolyam eközben tovább zuhan.

Világszerte vizsgálatok sora vár a Volkswagenre a hétvégén Amerikában kirobbant dízelbotrány miatt. Már Németországban, Olaszországban és Dél-Koreában is elrendelték a vizsgálatot, hogy kiderítsék, a cég náluk is megtévesztette-e a hatóságokat és a vásárlókat a károsanyag-kibocsátási eredményeket durván manipuláló szoftver alkalmazásával.

Volkswagen-embléma egy mumbai autókereskedés előtt. Soha többé?
Volkswagen-embléma egy mumbai autókereskedés előtt. Soha többé?
Shailesh Andrade / Reuters

A konszern a kártérítési perek özönére is számíthat. Csak az Egyesült Államokban 482 ezer Audi és VW kapott rendszámot a valós adatok töredékét kimutató szoftvernek köszönhetően, s emiatt a legrosszabb esetben 18 milliárd dolláros bírságot varrhatnak a Volkswagen nyakába, nem szólva a kocsik átalakításának tetemes költségéről.

A németek 7,3 milliárd dollárt már el is különítettek a harmadik negyedéves bevételeikből erre a célra, profitvárakozásaikat pedig radikálisan csökkenteni fogják. Az érintett modellekből világszerte 11 milliót adtak el, ám mint azt kedden a Volkswagen hivatalosan is elismerte, a manipulációnak nem csak ott látták szükségét, ahol a levegőtisztaság-védelmi előírások különösen szigorúak, hanem valamennyi, „Type EA 189” kódnevű dízelmotorral szerelt autójukba telepítették az inkriminált szoftvert – írta a The New York Times.

Tehát nem csak az Egyesült Államokban, ahol a helyi VW-főnök, Michael Horn a felfrissített Passat szedán keddi New York-i bemutatóján mélységesen elítélte a csalást, amely szerinte a cég minőségre és megbízhatóságra alapozó filozófiájával szöges ellentétben áll. Ilyen soha többé nem fordulhat elő – hangoztatta. A személyi konzekvenciák levonásához idő kell, abból pedig nem sok van: a wolfsburgiak felügyelőbizottsága szerdán ül össze, áttekinteni a legsürgősebb teendőket.

Az igazgatóság pedig pénteki ülésén teszi ugyanezt, ahol döntenek Martin Winterkorn vezérigazgató megbízatásának 2018-ig történő meghosszabbításáról is. Winterkorn alá tartozott a kutatás-fejlesztés irányítása a VW-nél a kérdéses időszakban, így sokan nem csodálkoznának, ha belebukna a cég eddigi legsúlyosabb válságába. Ha tudott róla, azért, ha nem, azért alkalmatlan feladata ellátására. A VW-t nemcsak a hatóságok, saját részvényesei is büntetik. A cég részvényeinek árfolyama a hétfői 18 százalék után kedden délig újabb 20 százalékot esett.  

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.