Tagadva hátrál a Volkswagen

Az eddigi félmillión felül újabb 85 ezer autónál, gyakorlatilag az összes, 2009 óta az amerikai piacra dobott 3,0-s dízelmotorral szerelt Volkswagennél és Audinál is emissziós vizsgálatot rendelt el az USA környezetvédelmi ügynöksége – írta a Reuters. Az amerikai teszteredmények nyomán a német gyártó szeptemberben kellett beismerje, hogy éveken át a dízelmotorjaiba épített szoftverrel hamisította az autói tesztkörülmények között produkált szennyezőanyag-kibocsátását.

Eddig a kisebb, 1,6-os, illetve 1,2 literes dízelmotorokkal szerelt járgányok – 11 millió gurul a világ útjain – érintettségéről lehet szó. A Volkswagen egy hónapja tette közzé, hogy 2016 végéig megjavítja problémás autóit, ezenfelül a német autógyártó lépten-nyomon bizonygatja, hogy mindenben együttműködik a csalást kivizsgáló ­kormányszervekkel.

Megfigyelők szerint ez nem felel meg a valóságnak: az autógyártó inkább csak apránként fedi fel a részleteket a hatóságok előtt, egyszerre csak annyit ismer el, amennyit éppen rábizonyítanak. Így kommentátorok, de hivatalosan a vizsgálók is felhánytorgatják, hogy a Volkswagen és Audi képviselői arról is elfelejtették tájékoztatni az amerikai kormányszerveket, hogy az eddig vizsgált 1,6-os, illetve 1,2 literes dízelmotorjukon túl a néhány nagyobb, ­3,0-s dízelmotorral szerelt Volkswagen, Audi és a Porsche motorjai is tartalmaztak olyan technikai megoldásokat, amelyek tesztkörülmények között meghamisították a motor valós szennyezőanyag-kibocsátását.

Az amerikaiak a hónap elején indítottak nyomozást, majd a múlt hét közepén született meg a Volkswagenre (illetve az Audira és a Porschére) nézve terhelő eredmény. Erre az autógyártók képviselői elismerték, hogy a 2009 óta forgalmazott járgányokkal is lehet probléma. Kommentátorok szerint ezzel tovább szélesedik a Volkswagen két hónapja kirobbant hamisítási botránya: egyre több szál mutat a Volkswagen-portfólióba tartozó Audik érintettségére is. Korábban a Volkswagen tagadta, hogy a nagyobb méretű motorral szerelt Audival is hasonló „gond” lenne.

Másban is vontatottan halad az igazság feltárása. A Volkswagen váltig állítja, hogy csak néhány, a motorok kifejlesztésében részt vett fejlesztőmérnök tudott a ­világszerte elterjedt csalásról. Nem így látja ezt Stefan Bratzel, a Bergisch Gladbach-i műegyetem autófejlesztési központjának igazgatója: a csalás nem egyes személyek problémája volt, hanem a volkswagenes céges kultúra része, amin viszont sürgősen változtatni kellene.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.