Szijjártó: Magyarország fellegvár lett
A Miniszterelnökség államtitkára a megállapodás hétfői aláírásakor úgy látta: Magyarország a vasúti járműgyártás fellegvárává vált. Aminek éppen itt is volt az ideje, hiszen – bár erről az eseményen nem sok szó esett – a MÁV alig több mint két hét múlva, január 3-án várja a jelentkezéseket 42 villamos motorvonat, illetve további hat opciós szerelvény szállítására a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt.-vel közös tenderén. Ahol csak jól jöhet, ha az ország az olyan járművek, mint a villamos motorvonatok gyártása területén igazi erősségnek számít. A kérdés legfeljebb az lehet, a vonatok szállításának jogát a fellegvárakban szokásos lovagi tornán a stratégiai partner, vagy más nyeri majd el.
Stratégiai és nem taktikai céljai vannak a magyar piacon a Stadler Rail Csoportnak – közölte lapunkkal Dunai Zoltán. A svájci cég magyar országigazgatója arról beszélt: a stratégiai lépések sorába beleillik, ha sikerül eredményesen szerepelniük a vasúti járműtendereken. Fontosabb azonban már megkezdett beruházásaik folytatása.
A társaság 2005-ös piacra lépése óta 12,5 milliárd forintot fektetett be hazánkban. Pusztaszabolcson életre hívta Európa egyik legkorszerűbb, még az osztrák vasút által is elismert járműkarbantartó bázisát. De befektetései tették lehetővé azt is, hogy cégük Szolnokon beindítsa alumínium kocsiszekrényeket gyártó üzemét.
És ezzel még nincs vége. A hazánkban három leányvállalatával jelen lévő, mintegy négyszáz főt foglalkoztató csoport újabb fejlesztésekre készül. A kormánnyal kötött stratégiai megállapodás aláírásakor legalábbis egyértelművé tették: a Stadler "a piaci viszonyok alakulásának függvényében további befektetéseket" hajt végre Magyarországon. Folytatja a hazai beszállítók arányának növelését célzó programját, egyúttal megvizsgálja a kutatási-fejlesztési, illetve innovációs tevékenységek meghonosításának lehetőségét is.
Az első lépéseket már meg is tették. A Stadler jelenleg 3,5 milliárd forintos beruházást hajt végre Szolnokon. Ha fejlesztés lezárul, a társaság alumíniumkocsiszekrény-gyártó kapacitása nagyobb lesz az eddiginél. A jelenleg évente 220 kocsitest összeállítására képes üzem 2013-ban már 370 kocsiszekrényt gyárthat. De felépül a cégcsoport forgóvázjavító központja is. A beruházás mintegy 230 új munkahely létrehozásával jár, így a Stadler összességében hatszáz munkavállalót foglalkoztat majd.
A stratégiai megállapodás a kormányzat oldaláról is tartalmaz vállalásokat. A hivatalos megfogalmazás szerint legalábbis a kormány "kifejezte készségét arra, hogy a Stadlert magyarországi terveit illetően minden rendelkezésre álló eszközzel támogassa és ösztönözze".
Hogy ez alatt pontosan mit kell érteni, arra egyelőre nincs válasz. Mindenesetre Szijjártó Péter beszélt arról is: az erősödésnek induló hazai járműgyártásban fontos szerepe van a vasúti járműgyártásnak. Szavai szerint a Stadler és a kormány között sikeres az együttműködés, hiszen Szolnokon az oktatási rendszer máris átalakult, a városban alig néhány éve letelepült új munkáltató igényeihez igazodva.
Vonattól a buszig
A Miniszterelnökség államtitkára a Stadlerrel kötött stratégiai megállapodás aláírása után bejelentette azt is: a kormány céljai között szerepel a hazai autóbuszgyártás újjáélesztése. Ennek egyik állomása, hogy az állam visszavásárolta a Rábát. Álláspontja szerint Magyarországnak a gazdasági válság után Európa termelési központjává kell válnia. Amihez új munkahelyek és szövetségek kellenek, új adórendszerre és az innováció, illetve a kutatás-fejlesztés támogatására van szükség.