Starbucks: kávé pogácsával
Kisebb embertömeg dugította be reggel a Westend aluljárószintjét, több tucatnyian már hetek óta vártak erre a pillanatra: reggel nyolckor megnyitotta kapuit az első magyarországi Starbucks Coffee, a nemzetközi hátterű AmRest üzemeltetésében.
A felfokozott izgalom nem is csoda, legalább három éve pletykálnak ugyanis a Starbucks bejöveteléről. A Facebook internetes közösségi oldalon már hónapok óta üzemelt egy rajongói oldal, ám a felhasználók valószínűleg túl sokat méltatlankodtak az elhúzódó nyitáson, mert az oldalt üzemeltetője - nem túl empatikus módon - törölte. A Westendben egyébként hónapok óta jelezte már tábla, hogy ott nyílik a Starbucks, ám a cég nem jelölt meg pontos időpontot.
Hogy a kávézó-óriás végül miért csak most merészkedett be a magyar piacra, nem tudni. Hivatalosan azt sem erősítették meg, hogy legutóbbi piacra lépési szándékukat pont a válság írta felül. Nem sokkal a pénzügyi krízis kirobbanása előtt pedig 600 kávézó bezárásával racionalizálták működésüket.
A Seattle-ből induló kávézó-vállalkozás egyébként megérezte a pénzügyi krízist, s a következtében világszerte elindult elbocsátási hullámot. A világ legnagyobb városaiban ugyanis rengeteg boltot nyitottak a pénzügyi központokban, New York-ban például vannak olyan kerületek, ahol minden irodaház aljában működtetnek kávézót. A koncepció ugyanis egyszerű: a munkába siető helyiekre és a turistákra egyszerre koncentrálnak, ezért egy forgalmas irodaház éppúgy lehet potenciális célpont, mint egy vasútállomás, vagy egy repülőtér. Nem ritka az sem, hogy az üzletemberek által látogatott nagyobb szállodák szomszédságában, vagy épp annak lobbyjában nyitnak.
- A Westend egyesíti ezeket a helyeket. A közelben egy Hilton, egy vasútállomás, a város egyik legforgalmasabb tömegközlekedési csomópontja található, nem is beszélve arról, hogy ez az üzletközpont a város egyik legfontosabb találkozási pontja - mondta lapunknak az igazgató.
Az amerikai multi azon keves cégek közé tartozik, amelyek minden üzlet tervezésénél figyelembe veszik a helyi sajátosságokat. Mint megtudtuk, a cég egyik belsőépítész munkatársa több hetet töltött Magyarországon, s tanulmányozta a pesti kávézókat, azok történetét és belső világát. Ennek eredménye, hogy bizonyos székek a régi időkből ismert formáit hozzák, a kávézó belső kialakításakor rengeteg fát használtak fel, ám éppúgy használják az elnyűhetetlen bőrfoteleket is.
Ami az ételeket illeti, felvették a kínálatba a Gerbaud két híres termékét: a sajtos pogácsát és a manudulás-nugátos sütit. De kapható a háromszög- és a szalámis, valamint a kolbászos szendvics is. A kávék választéka természetesen adott, az árakat viszont megpróbálták a hazai igényekhez igazítani: a legnépszerűbb tejeskávé- és kapucsinó italok majd' egy dollárnyi forinttal olcsóbbak, mint egy nyugat-európai, vagy amerikai üzletben.
Vladan Armus nem árult el forgalmi elvárásokat, így azt sem tudtuk meg, napi hány vendéggel elégedett a cég. Azt viszont leszögezte: szeretnének terjeszkedni Magyarországon, akár vidéken is, ám pontos stratégiát csak néhány hónap múlva fogalmaznak majd, amikor már lesznek tapasztalataik a most nyíló üzletről. Összehasonlításul: Prágában 2008-ban nyitottak, s hamarosan a tizenegyedik üzletet avatják. Budapest egyébként alighanem jó piac a nemzetközi kávézó-láncoknak. A világszinten kisebb versenyző, de európában hasonló népszerűségnek örvendő Costa már számos egységet üzemeltet Budapesten, melyek szemmel láthatóan jól mennek.
Jelenleg 26 jól képzett munkatársat alkalmaz a kávézó, akiket 700 jelentkező közül választottak ki. Közülük többen dolgoznak részmunkaidőben, hiszen a cég a világon mindenütt előszeretettel alkalmaz fiatalokat. Ahogy a közönség komoly részét is a fiatal generáció alkotja, akik egy kávé mellett akár egy-két órát is eltöltenek valamelyik fotelben, laptopjuk mellett. A cég egyébként július elsejétől a saját üzemeltetésű kávézóiban, az Egyesült Államokban ismét ingyen biztosítja a wifi internetezést. Ez a szolgáltatás Magyarországon is ingyenes.
Seattle, a kávé fővárosa?
A Starbucks Coffee 1971-ben indult Seattle-ből, a várost azóta a cég - az amerikaiakra jellemző nagy önbizalommal - a „kávé fővárosának" keresztelte. 2009 végén 16635 üzletet üzemeltettek, melynek háromnegyede az Egyesült Államokban található, de újabban Kínában terjeszkednek. A cég tavalyi bevétele 9,8 milliárd dollár volt, ám az egy kávézóra jutó árbevétel éves összehasonlításban hat százalékkal csökkent 2009-ben. A cég cash-flow helyzete magasan pozitív, részvényeit a New York-i tőzsdén jegyzik.