Rehabilitálták az Alfa Buszt, vesztettek a kínaiak
Mogyoróssy Tibor tájékoztatása szerint a Közbeszerzési Bizottság nem fogadta el a tender kiírójának az Alfa Busz járműveinek úgynevezett fordulékonyságával kapcsolatos kifogását.
Mivel a döntés ellen nem lehet fellebbezni, továbbá, mert a székesfehérvári vállalkozás adta a szállítás szempontjából legkedvezőbb ajánlatot, a cégtulajdonos véleménye szerint győztesként való kihirdetése után várhatóan 30 nappal sor kerülhet a 2 milliárd forintos bevételt eredményező szerződéskötésre is.
A 45 darab alacsony padlós autóbuszra, valamint 100 százalékos opcióra vonatkozó tender megnyerése azt is jelenti a tavaly mintegy 10 milliárd forint termelési értéket produkáló hazai járműgyártónak, hogy május végéig biztosan munkát tud adni 200 dolgozójának.
Mogyoróssy Tibor elmondta: a közbeszerzési eljárásban az alacsonypadlós autóbuszok mellett 15 luxus távolsági autóbusz gyártásáról, s ugyanannyi opciós szállításáról is szó volt. Míg az alacsony padlós buszok esetében a kínai Xiamen King Long Ltd.-t nevezte meg győztesként a tender kiírója, az utóbbival kapcsolatosan pénzhiányra hivatkozva nem született eredmény - mondta el a székesfehérvári cégtulajdonos.
A magánvállalkozás azt követően fordult a Közbeszerzési Bizottsághoz, hogy 155 busz gyártására vonatkozó ajánlatát a közbeszerzési eljárás elején kizárta a tenderből a Volánbusz Zrt., majd a Közbeszerzési Döntőbizottság határozata alapján visszahelyezte.
Majd három hónapos tárgyalás után műszaki kifogásra hivatkozva érvénytelenítette az ajánlatát a pályázat kiírója. A kifogást alaptalannak minősítette a Magyar Buszgyártók Szövetsége. Álláspontja szerint ugyanis az Alfa Busz ajánlata nem csak műszaki paramétereiben, hanem mintegy 15 százalékkal alacsonyabb árával is kedvezőbb volt a tender győzteseként kihirdetett kínai cégénél.
A drágább és rosszabb ajánlat elfogadása ellen tiltakoztak az érdekképviseletek is, az Ikarus Munkástanács pedig kilátásba helyezte, hogy ha a döntőbizottság megerősítené a tender győztesét, a dolgozók munkahelyének megtartása érdekében tüntetést szervez a budapesti Kossuth térre.
Az Alfa Busz Kft. 2002-ben kezdett dolgozni az Ikarus egykori székesfehérvári telephelyén. Volvo alvázra épít buszokat, s azokat itthon és főként a kelet-európai piacon értékesíti. Évi 130-150 buszt gyárt, s szállít Svájcba, Szlovákiába, Romániába és Oroszországba.
Működése óta 60 busztípust fejlesztett ki, most egy 18,75 méter, illetve 25 méter hosszú csuklós busz prototípusa készül az üzemben. Az utóbbival tavasszal az isztambuli tenderen akar indulni a vállalkozás.