Próbaúton a második Sirius busz

12,68 méter hosszú, 95 utas szállítására alkalmas, és kialakításának köszönhetően leginkább elővárosi, illetve helyközi viszonylatban közlekedhet majd, ráadásul magyar. Mégis, külföldön nagyobb a sikere, a szigorú hazai tesztek ellenére. Bemutatták a Sirius buszcsalád új tagjait.

Csak saját hazájában nem próféta a NABI, mely 1992-es alapítása óta közel nyolcezer buszt adott el az Egyesült Államokban, itthon azonban csak hatvanra akadt vevő. A jelenlegi helyzetben ennyinek is örülne bármelyik magyar buszgyártó, ám közbeszerzések híján erre nem sok esély van. Pedig lenne mit lecserélni, hiszen a közforgalomban részt vevő ötezer busz 11 évesnél öregebb, háromezer pedig már túljutott a tizenhat éves koron.

A cég budapesti telephelyén bemutatták a Sirius autóbusz-család második tagját: a magyar piacra szánt elővárosi és helyközi vonalakra tervezett jármű közel egy éves fejlesztőmunka eredménye, ez nem hosszú idő, és a kétszázmilliós költség sem számít soknak, mert volt miről indulni. A moduláris egységek, az azonos első és hátsó rész, valamint a rugalmasan változtatható tengelytáv és a hosszúság meggyorsította a tervezést és a gyártást is

Baranyai Ferenc igazgató a Sirius premierjén elmondta, hogy rekordidő alatt készült el a mintabusz: januárban indult a kivitelezési munka, melyhez az MAN időre szállította az alvázat. A szakképzett szakembergárda és nagy múltú magyar buszgyártás nagy előnyt jelentett eddig is az észak-amerikai és hazai piacon, a Siriusnak sem kell elbújnia a külföldi gyártók mögött.

A korábban mintegy 2,5 millió dolláros fejlesztést jelentő, az amerikai piacon sikeres NABI BRT formatervét és konstrukciós alapjait felhasználva, összesen közel egy éves fejlesztési időszakot követően született meg a NABI Sirius elővárosi kocsija. A NABI Sirius autóbuszcsalád moduláris felépítésének köszönhetően az összes európai piaci, így a magyar igényeket is teljesíteni tudja.

Az alap konstrukció kialakítása lehetővé teszi, hogy a már bemutatott városi, illetve a most debütáló elővárosi-helyközi járművek mellett szóló- vagy csuklós autóbuszt, trolibuszt, gáz, vagy akár hidrogénhajtású variációt is elkészítsenek belőle. A modularitás abból a szempontból is előnyös, hogy ha egy üzemeltető többfajta autóbuszt választ a családból, akkor nem kell különböző alkatrészeket vásárolni buszonként, hiszen a beépíthető elemek nagy része megegyezik. A NABI Sirius család második tagja készen áll a sorozatgyártásra.

A bemutatott autóbusz 12,68 méter hosszú, 95 utas szállítására alkalmas, és kialakításának köszönhetően leginkább elővárosi, illetve helyközi viszonylatban közlekedhet majd. A fejlesztését, építését és kiszerelését is a NABI hazai szakembergárdája végezte. A Sirius tervezésekor a vállalat igyekezett azt a z igazán egyéni magyar formatervet követni, melyet az USA-ba szállított buszok esetében már használt. A Tóth János által tervezett mosolygós arcú autóbusz mindenütt felkelti az utasok és városlakók érdeklődését.

Az Egyesült Államokban több NABI autóbuszt üzemeltető közlekedési társaság is a magyar mérnökök által tervezett autóbusszal népszerűsíti a tömegközlekedés nyújtotta előnyöket.

A Sirius nem csupán külső megjelenésében, hanem biztonsági szempontból is kiemelkedő, acélvázas szerkezetének köszönhetően fokozottan strapabíró jármű. Az USA szabvány szerinti törésteszten 7,5 cm -nél kisebb deformáció engedélyezett akkor is, ha egy nagyméretű amerikai személyautó 40 km/ó sebességgel ütközik a busz oldalának, a NABI típusok kiállták a próbát.

A Los Angelesben futó magyar buszok maximális minőségét 12 évig kell garantálni, és a járműveknek olykor 20 évig kell szolgálnia. A minőséget a megrendelő szakemberei a budapesti és kaposvári üzemben is folyamatosan ellenőrzik. A magyar piacra szánt buszokkal szemben is hasonlóan magasak a kritériumok.

 

Busz
Busz
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.