Notebook helyett táblagép?

Évi ötven-hetvenezer táblagépet is eladhatnak idén Magyarországon: az eladások az áruhiány ellenére is olyan ütemben nőnek, hogy nehéz megjósolni, hol áll meg a piac. A tablet egyelőre még státusszimbólumnak számít. Nálunk is az Apple tarol, a legolcsóbb és a legdrágább gépeivel.

Noha a szakértők szerint a táblagépek még inkább státusszimbólumnak számítanak Magyarországon, de a piac gőzerővel növekszik: alig egy év alatt évi ötvenezer készülékre futott fel, s nem kizárt, hogy végül a hetvenezret is eléri a 2011-ben értékesített gépek száma. Összehasonlításul: tavaly meghaladta a háromszázezret a laptopok értékesítési volumene.

People compare the performance of Apple's iPad (L) and Samsung's Galaxy Tab tablet devices at the Internationale Funkausstellung (IFA) consumer electronics fair at
People compare the performance of Apple's iPad (L) and Samsung's Galaxy Tab tablet devices at the Internationale Funkausstellung (IFA) consumer electronics fair at "Messe Berlin" exhibition centre in Berlin, September 2, 2010. The IFA opens its doors to the public on September 3-8. REUTERS/Thomas Peter (GERMANY - Tags: SCI TECH BUSINESS)

- Gombamód szaporodik a kínálat, de ami az eladásainkat illeti, 52 százalék az Apple iPAD részesedése, további egynegyed részt birtokol a Samsung, amely a táblapiacra másodikként lépett be, míg a maradék majd negyedrészen osztozik jelenleg mintegy tucatnyi gyártó – mondja Várkonyi Balázs, a legnagyobb magyar online műszaki áruház ügyvezetője. Az edigitalnál idén tízezer gépet is eladhatnak, ezzel a teljes magyar értékesítés tíz százalékát is elérhetik.

Várkonyi szerint Magyarország e téren lemaradásban van: míg a fejlettebb (gazdagabb) piacokon a táblagépek egyértelműen a prémiumkategóriás luxustermékek közé soroltak, vagyis a mobil és a laptop mellé, kényelmi eszközként veszik ezeket – addig itthon sokaknál kiváltja a laptopot, vagy a netbookot. Ezért az sem zárható ki, hogy a táblagépek sikere a notebook és netbook eladásokon is érződik majd.

A történet kevesebb, mint egy éve kezdődött, amikor az Apple bemutatta az iPAD-et. Az elemzők fanyalogtak, a kereskedők sem igen hittek benne, elsősorban a 499 dolláros alapár miatt, a konkurens gyártók pedig kivártak. Kivétel is volt, például a Samsung, amely már tavaly a berlini IFA kiállításon bemutatta a Galaxy Tab készüléket, amely egy kisebb, android operációs rendszert futtató tábla volt, amellyel telefonálni is lehetett. A készüléknek már a premier idején óriási sikere volt, a koreaiak jó döntést hoztak, amikor idejekorán beszálltak a versengésbe. - Alighanem ez látszik meg ma a piaci részesedéseken, az Apple mellett ugyanis a Samsung mondhat magáénak masszív szeletet a tortából – világítanak rá szakértők.

- Magyarországon is hatalmas volt az érdeklődés a Galaxy Tab iránt, amely köszönhető az Android operációs rendszernek is, valamint annak, hogy volt olyan mobilszolgáltató, amely belistázta a készüléket – teszi hozzá Kováts Botond, a Samsung marketingvezetője.

A piac igazi növekedése azonban az idei év elején kezdődött, amikor az Apple, majd a Samsung is bemutatta a saját táblájuk második generációját. Mint Várkonyi Balázs mondja, a világpiacon akkora az igény, hogy a kereskedők, még a legnagyobbak is, komoly ellátási problémákkal küzdenek. Ez pedig nem a színház része.

Azt már megszokhattuk, hogy az új Apple termékek az értékesítés kezdetekor mindig várólistásak, ám ezt többen csak a marketing forgatókönyv részeként emlegetik. Az igény azonban most jóval nagyobb, mint a gyártó-kapacitás – utóbbi nem is tud felpörögni, többek között azért, mert a japán természeti katasztrófa miatt bizonyos kulcs-alkatrészekből hiánnyal küzdenek a gyártók.

- Az Apple legolcsóbb és legdrágább modelljére a legnagyobb a kereslet. Akiknek csak az a fontos, hogy legyen ilyen gépük, a legkisebb tárhellyel és mobilinternet-modem nélkül szerelt változatot veszik, viszont jellemző, hogy akik a mobilnetre is igényt tartanak, megveszik a csúcsmodellt. Ezért nem ritka, hogy ezekből nem tudunk azonnal szállítani – mondja Várkonyi Balázs. Hozzáteszi: amióta az ázsiai értékesítés beindult, még nehezebb beszerezni az igényelt mennyiséget.

A tabletek egyelőre státusz-szimbólumnak számítanak. Több kereskedő is arról számolt be, hogy a budai üzletekben szinte azonos a kereslet, mint mondjuk a nagy lakótelepek közelében található üzletekben. Az is jellemző, hogy sokan hitelre vásárolnak tabletet – mondják.

Jelenleg mintegy tucatnyi márka terméke kapható Magyarországon, de a tradícionálisan notebook-gyártó cégek – Lenovo, Acer, Asus, Toshiba, stb. - modelljei csak mostanában jelennek meg a kínálatban. Ezért a piacon nagy növekedésre számítanak. A várakozásokat fokozza, hogy az olcsóbb árkategóriában versenyző kínai gyártók is megjelennek.

Sok függ persze attól, hogy a mobilszolgáltatók bekapcsolódnak-e az értékesítésbe. Az okostelefonok mellett ugyanis a tabletek generálják a legerősebben a mobilinternet-forgalmat, ezért a szolgáltatók – későbbi bevételük érdekében – akár készülék-ártámogatással is képesek fokozni az értékesítést.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.