Notebook helyett táblagép?
Noha a szakértők szerint a táblagépek még inkább státusszimbólumnak számítanak Magyarországon, de a piac gőzerővel növekszik: alig egy év alatt évi ötvenezer készülékre futott fel, s nem kizárt, hogy végül a hetvenezret is eléri a 2011-ben értékesített gépek száma. Összehasonlításul: tavaly meghaladta a háromszázezret a laptopok értékesítési volumene.
- Gombamód szaporodik a kínálat, de ami az eladásainkat illeti, 52 százalék az Apple iPAD részesedése, további egynegyed részt birtokol a Samsung, amely a táblapiacra másodikként lépett be, míg a maradék majd negyedrészen osztozik jelenleg mintegy tucatnyi gyártó – mondja Várkonyi Balázs, a legnagyobb magyar online műszaki áruház ügyvezetője. Az edigitalnál idén tízezer gépet is eladhatnak, ezzel a teljes magyar értékesítés tíz százalékát is elérhetik.
Várkonyi szerint Magyarország e téren lemaradásban van: míg a fejlettebb (gazdagabb) piacokon a táblagépek egyértelműen a prémiumkategóriás luxustermékek közé soroltak, vagyis a mobil és a laptop mellé, kényelmi eszközként veszik ezeket – addig itthon sokaknál kiváltja a laptopot, vagy a netbookot. Ezért az sem zárható ki, hogy a táblagépek sikere a notebook és netbook eladásokon is érződik majd.
A történet kevesebb, mint egy éve kezdődött, amikor az Apple bemutatta az iPAD-et. Az elemzők fanyalogtak, a kereskedők sem igen hittek benne, elsősorban a 499 dolláros alapár miatt, a konkurens gyártók pedig kivártak. Kivétel is volt, például a Samsung, amely már tavaly a berlini IFA kiállításon bemutatta a Galaxy Tab készüléket, amely egy kisebb, android operációs rendszert futtató tábla volt, amellyel telefonálni is lehetett. A készüléknek már a premier idején óriási sikere volt, a koreaiak jó döntést hoztak, amikor idejekorán beszálltak a versengésbe. - Alighanem ez látszik meg ma a piaci részesedéseken, az Apple mellett ugyanis a Samsung mondhat magáénak masszív szeletet a tortából – világítanak rá szakértők.
- Magyarországon is hatalmas volt az érdeklődés a Galaxy Tab iránt, amely köszönhető az Android operációs rendszernek is, valamint annak, hogy volt olyan mobilszolgáltató, amely belistázta a készüléket – teszi hozzá Kováts Botond, a Samsung marketingvezetője.
A piac igazi növekedése azonban az idei év elején kezdődött, amikor az Apple, majd a Samsung is bemutatta a saját táblájuk második generációját. Mint Várkonyi Balázs mondja, a világpiacon akkora az igény, hogy a kereskedők, még a legnagyobbak is, komoly ellátási problémákkal küzdenek. Ez pedig nem a színház része.
Azt már megszokhattuk, hogy az új Apple termékek az értékesítés kezdetekor mindig várólistásak, ám ezt többen csak a marketing forgatókönyv részeként emlegetik. Az igény azonban most jóval nagyobb, mint a gyártó-kapacitás – utóbbi nem is tud felpörögni, többek között azért, mert a japán természeti katasztrófa miatt bizonyos kulcs-alkatrészekből hiánnyal küzdenek a gyártók.
- Az Apple legolcsóbb és legdrágább modelljére a legnagyobb a kereslet. Akiknek csak az a fontos, hogy legyen ilyen gépük, a legkisebb tárhellyel és mobilinternet-modem nélkül szerelt változatot veszik, viszont jellemző, hogy akik a mobilnetre is igényt tartanak, megveszik a csúcsmodellt. Ezért nem ritka, hogy ezekből nem tudunk azonnal szállítani – mondja Várkonyi Balázs. Hozzáteszi: amióta az ázsiai értékesítés beindult, még nehezebb beszerezni az igényelt mennyiséget.
A tabletek egyelőre státusz-szimbólumnak számítanak. Több kereskedő is arról számolt be, hogy a budai üzletekben szinte azonos a kereslet, mint mondjuk a nagy lakótelepek közelében található üzletekben. Az is jellemző, hogy sokan hitelre vásárolnak tabletet – mondják.
Jelenleg mintegy tucatnyi márka terméke kapható Magyarországon, de a tradícionálisan notebook-gyártó cégek – Lenovo, Acer, Asus, Toshiba, stb. - modelljei csak mostanában jelennek meg a kínálatban. Ezért a piacon nagy növekedésre számítanak. A várakozásokat fokozza, hogy az olcsóbb árkategóriában versenyző kínai gyártók is megjelennek.
Sok függ persze attól, hogy a mobilszolgáltatók bekapcsolódnak-e az értékesítésbe. Az okostelefonok mellett ugyanis a tabletek generálják a legerősebben a mobilinternet-forgalmat, ezért a szolgáltatók – későbbi bevételük érdekében – akár készülék-ártámogatással is képesek fokozni az értékesítést.