Népautóra hajtanak a spekulánsok
Az árfolyam kedden meghaladta az 1005 eurót, vagyis volt olyan időszak, amikor a wolfsburgi székhelyű vállalat ötmilliárd euróval többet ért, mint a 283 milliárd euróval a legdrágább tőzsdei cégnek tartott amerikai Exxon Mobil olajipari óriás.
A Porsche időközben reagált, s közölte, hogy a piacra dob egy közel öt százalékos pakettet. A hír nyomán a VW-papírok esni kezdtek, szerdán a 945 eurós nyitó árfolyamról 515 euró magasságába estek vissza, de még így is meghaladta az elmúlt három hónap 250 euró körüli átlagárát.
A Porschénak a jelenlegi 42,6 százalékos VW-pakett mellett még 31,5 százalékra van opciója. 20,1 százaléknyi részvény birtokosa Alsó-Szászország tartomány, vagyis közel hatszázaléknyi papír mozog még szabadon, s erre most valóságos hajtóvadászat kezdődött.
Tőzsdei elemzők szerint a VW-részvényopciók feloldásával a Porsche akár mintegy 50 milliárd eurót kasszírozhat, a stuttgarti sportautógyár ugyanis még 200-250 eurós áron vett opciókat. Közben több New York-i és londoni befektetési alap számára rémálommal ér fel a VW-részvények szárnyalása, miután ezek az alapok egyáltalán nem számoltak azzal, hogy a wolfsburgi autóóriás papírjai ilyen magasságokba emelkednek. Különösen akkor, amikor a globális pénzügyi válság miatt a több amerikai és európai autógyár komoly gondban van, a lanyha piaci kereslet miatt sorra állítják le a futószalagokat, s kényszerszabadságolják dolgozóikat.
A Deutsche Börse azt közölte, hogy jövő hétfőtől átsúlyozzák a vezető német tőzsdeindexet. A DAX-ban a VW részvényeket legfeljebb tíz százalék erejéig veszik figyelembe.
A Porsche a mostani „flúgos futam” közepette is kitart amellett, hogy 2009 végéig megszerzi a nála húszszor nagyobb VW részvényeinek 75 százalékát. A hatalomátvételt hevesen ellenzik a szakszervezetek, attól tartanak, hogy a főrészvényes felszámolná a 360 ezer alkalmazott sok privilégiumát és szerzett jogát. A stuttgartiaknak a sikeres akcióhoz szükségük van az EU brüsszeli Bizottságának támogatására is, ez utóbbi jó ideje követeli a VW-törvény megváltoztatását. A törvény értelmében Alsó-Szászország lényegében vétójoggal bír a Volkswagen ügyeiben. Christian Wulff, a tartomány CDU-s kormányfője szerint a nagykoalíciós Merkel-kormány nem fog engedni a brüsszeli nyomásnak, s majd a luxemburgi székhelyű Európai Bíróság fogja kimondani a döntő szót.
Az biztos, Alsó-Szászország is jól jár a VW-papírok árfolyam-emelkedésével. A tartomány évi GDP-je 207 milliárd euró, az ezer eurós álomhatárt átlépő VW-részvénnyel a tartomány – igaz, csak papíron – 47 milliárd euróval lett gazdagabb.
(BERLIN)