Nem lesz szükség a nagy gázvezetékekre?

A Wood-Mackenzie skót elemző cég szerint a jövőben a vártnál jóval kevésbé nő az unió gázszükséglete, így 2015-ig aligha lesz igény a tervezett új nemzetközi gázvezetékekre - írja a Kommerszant.

Az európai gázfogyasztás nem nő majd a várt ütemben - írta a Kommerszant című orosz gazdasági lap.

Ha az a korábbi feltételezéseknek megfelelően nőne, a Déli Áramlat és a Nabucco vezetékek valóban nem konkurálnak egymással. A skót Wood-Meckenzie tanácsadó cég szerint a januári gázválság óta az orosz Déli áramlathoz képest a Nabucco vezeték vonzóbbá vált, mert az független lenne az orosz szállításoktól. Ez azonban nem oldja meg a Nabucco gázzal való ellátásának kérdését - mutattak rá.

Megállapították: a gazdasági válság miatt Európának 2015-ig várhatóan nem csupán a Déli Áramlatra és a Nabuccóra, hanem az Északi Áramlatra sem lesz szüksége. Ma egyáltalán nem látható előre, milyen mértékben növekszik majd a fogyasztás - szögezik le.

A Wood-Mackenzie szerint 2014-ben a Déli Áramlat kezdeti kapacitás negyedére, 2015-ben nem több mint 33, 2020-ra valamivel több mint 50 százalékára lesz szükség. A szintén orosz forrású Északi áramlat pedig, amelynek első vezetékét 2011-ben szándékoznak üzembe helyezni, 2012-ben még üresen marad, és még 2013-ban is csupán kapacitása 20 százalékát használják ki; igaz, 2020-ra ez az érték 75 százalékra nőhet.

Az elemzők szerint a rövid távú tervek megvalósítását "csakis az energetikai biztonság garantálása indokolhatja, a felkészülés arra, hogy leáll a szállítás az Ukrajnán áthaladó vezetéken". Megállapították, hogy Északnyugat-Európa földalatti gáztárolói segítségével középtávon hosszabb ideig is el tudja viselni az Ukrajnán át érkező szállítások kimaradását.

Gyenyisz Boriszov, a Szolid tanácsadó cég elemzője szerint viszont, ha a gazdagság felívelése egy-másfél év múlva megkezdődik, s az európai gázfogyasztás évi 1,5-2 százalékkal nő, akkor a Déli Áramlat 2016-tól közel 100 százalékos kapacitással működik majd. Boriszovnak meggyőződése, hogy ha sikerült leszorítani a Déli Áramlat építési költségeit, a tranzitdíj olyan alacsony lehet, hogy az új vezeték az ukránnak komoly konkurenciát jelenthet - írta a Kommerszant.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.