Nem az Orangeways lett a befutó Veszprémben
Hatalmas meglepetésre Veszprém önkormányzata eredménytelennek nyilvánította a helyi közösségi közlekedésre kiírt közszolgáltatási pályázatot, és nem hirdetett eredményt – derül ki a város közleményéből. A Napi.hu írása szerint az indoklásban mindössze annyi áll, hogy az egyik pályázó nem tett a kiíró számára megfelelő ajánlatot, a másik jelentkező érvénytelen pályázatot nyújtott be. A közgyűlés emellett arról is döntött, hogy a város a jelenlegi szolgáltatónak, a Balaton Volánnak (BV) a megbízatását újabb, legfeljebb 2 évre meghosszabbítja.
Az Orangeways City Kft. és az Orangeways Dél-Alföld Kft. alkotta konzorcium pályázata formai hibákat tartalmazott, emellett a többszöri hiánypótlási felhívás ellenére sem tudta megnyugtatóan bizonyítani a járművek műszaki alkalmasságát – tájékoztatta a lapot Józsa Tamás kabinetfőnök. A BV pályázata ugyan formailag és tartalmilag is rendben volt, a szolgáltatásért kért hozzájárulás viszont túlzott terhet rótt volna az önkormányzat költségvetésére – fogalmazott Józsa, aki további részleteket nem kívánt elárulni.
A pályázat érvénytelenítése mellett szólt az is, hogy a város 10 évre nehezen tudná elkötelezni magát, hiszen még a jövő évi költségvetés keretszámai sem ismertek. Emellett a finanszírozási jogszabályok és a Volán-társaságok is komoly átalakulás előtt állnak, érdemes tehát a döntéssel megvárni a változásokat.
A jelenlegi érvényben lévő szolgáltatási szerződés anyagilag kedvezőbb a városnak – tette hozzá a kabinetfőnök. Kérdés azonban, hogy az eddig is veszteségesen szolgáltató BV miért vállalná kevesebbért még két évig, amikor a pályázaton kért kilométerenkénti hozzájárulást nem kapja meg a várostól?
Kovács Miklós, az Orangeways vezérigazgatója értetlenül áll a város döntése előtt, állítása szerint a benyújtott dokumentáció minden, a pályázati kiírásban foglalt követelménynek megfelelt, miközben jóval alacsonyabb áron vállalták volna az üzemeltetést. Veszprém önkormányzata júliusban hirdetett pályázatot a helyi közösségi közlekedés szervezésére, a megbízatás tíz évre szól, a pályázati kiírás szerint a legjobb ajánlatot benyújtó pályázóval kötik meg a szerződést.
Az október 10-én tartott tenderbontást követően kiderült, hogy a BV kilométerenként 499 forintért vállalná a szolgáltatást a jelenleg is használatban lévő gépjárműparkjával, az Orangeways azonban 427 forintos ajánlattal állt elő, 45 vadonatúj, sűrített földgázzal (cng) működő busz beszerzése mellett.
A veszprémi közösségi közlekedést évek óta veszteségesen üzemelteti a BV, amely idén 185 millió forint üzemeltetési hozzájárulást kért a várostól, azonban mindössze 117,2 milliót kapott − mondta a Napinak Gertsmár Ferenc LMP-s önkormányzati képviselő. Az ellenzéki politikus elmondása szerint a testülettől sem kapott magyarázatot arra, hogy milyen forrásból és mennyit terveznek fordítani a továbbiakban a közösségi közlekedésre. A közgyűlés felhatalmazásával a polgármester tárgyalásokat kezdeményez a BV-vel a szolgáltatás folytatásának feltételeiről, két éven belül pedig új pályázatot ír ki a város – szól a hivatalos álláspont.