Nem baj, hogy csalt a Volkswagen, a szakértők engedélyeznék a dupla szennyezést is
2019 szeptemberéig az uniós jogszabályok által megengedett légszennyezés dupláját engedélyeznék a dízelautóknak az Európai Unió gépjárművekkel foglalkozó technikai bizottságában dolgozó tagállami szakértők – adja hírül a Bruxinfo magyar nyelvű portál.
Mint ismert, a botrányt az robbantotta ki, hogy számos dízelautó – elsőként a Volkswagenre bizonyosodott ez rá – valós körülmények között sokkal jobban szennyezi a levegőt, mint az ellenőrzésre szolgáló laboratóriumi környezetben. Sőt, a Volkswagen egy, a teszt körülményeit érzékelő szoftvert telepített az autóiba, hogy megtévessze az ellenőrzést.
A szakértők azzal indokolták megengedő álláspontjukat, hogy rövid távon technikai korlátokba ütközik az autók tényleges szennyezőanyag-kibocsátását hozzáigazítani az előírásokhoz. Így inkább hozzájárultak, hogy két lépcsőben 2019. szeptember 1-jéig teljesítsék az új járművek az előírt értékeket a tényleges használat körülményei között.
Az állásfoglalás nagy felzúdulást váltott ki környezetvédő szervezetek és a környezeti szempontokat tiszteletben tartó politikusok körében. A Greenpeace képviselője úgy nyilatkozott: az európai kormányok megjutalmazzák a csalókat. Egy holland szocialista politikus kijelentette: az európai kormányok nem akarnak tanulni a VW-botrányból, és közömbösek az állampolgáraik egészsége iránt. Az autógyártók újabb öt éven át fittyet hányhatnak a normákra, és még 2020-tól is 50 százalékkal több szennyező anyagot bocsáthatnak ki a jelenleg megengedettnél.
Az Európai Bizottság közleményt adott ki, amelyben hangsúlyozta: a 2017-től fokozatosan életbe lépő szigorítás is előrelépést jelent majd, mivel jelenleg némely típusok szennyezőanyag-kibocsátása 400 százalékkal is meghaladja a határértéket.