Motorhiba a magyar gazdaságban

A Volkswagen adathamisítási botrányának még aligha látható a vége, ám félő, hogy a kelet-közép-európai országok veszthetnek a legtöbbet az össztűz alá került konszern válságán.

Ha az ügy a legrosszabb fordulatot veszi, akár 1-1,5 százalékkal is visszaeshet a hazai GDP – mondta Tóth Viktor, a Budapest Bank vállalati üzletágvezetője egy, a témában tartott sajtóbeszélgetésen. Ebben az esetben kérdéses lehet, hogy tudjuk-e tartani az unió által előírt költségvetési deficithatárt. Az ország hitelességének megítélésében márpedig ez kiemelkedően fontos.

A régió országainak kiugró érintettségét az magyarázza, hogy a Volkswagen kilenc autógyárat is itt üzemeltet, jut belőle Magyarországnak, Lengyelországnak, Csehországnak és Szlovákiának. Utóbbi kettő még ebből a négyesből is kiemelkedik, hiszen az unión belül itt a legmagasabb az egy főre jutó legyártott járművek száma (Szlovákiában 180 darab, Csehországban 108, az egész unióban 35). A GDP összetételében Magyarországon is markáns súly jut az ágazatra, a honi ipari termelésen belül 20-22 százalékot tesz ki az autóipar a beszállítói szektorral együtt, míg az exportnak tíz százalékát adja. A VW lapunk kérdésére azt válaszolta: a botrányba keveredett dízelmotorból hárommillió darab készült Győrben.

Megreccsenhet a gazdaság
Megreccsenhet a gazdaság
Kurucz Árpád / Archív

A botrány a hazai gazdaság problémáira is rávilágít. A honi kis- és középvállalkozói (kkv) beszállítók döntően egyetlen megrendelőhöz kötődnek. Ez pedig azt a veszélyt hordozza, hogy ha a multitól érkező megrendelés megszűnik, akkor a magyar partner lényegében összecsuklik – fogalmazott Gyurácz Németh Iván, az M27 Absolvo külpiacra lépési üzletágvezetője. Fontos lenne, hogy a beszállítók felosztást hajtsanak végre az árbevételükben. Más megrendelőket is keresniük kellene, sőt más iparágakra is ki kellene terjeszteniük figyelmüket.

Ez persze a jelenlegi helyzetben már nem könnyű, hiszen egy ilyen kapcsolatot legalább két-három évig tart felépíteni. E szerint ha a botrányban sérülnének a hazai beszállítók, akkor jó ideig eltartana, míg össze tudnák magukat szedni. Ez pedig komolyan veszélyeztetheti a hazai gazdaság teljesítőképességét. Ráadásul a magyar autóipari beszállítók nagyrészt kimerítették banki limitjeiket, így a botrány miatti diverzifikáció finanszírozására nem nagyon juthatnak hitelhez, annak ellenére, hogy a piacon bőven van kölcsönlehetőség – mondta Tóth Viktor.

Ezzel együtt távolról sem reménytelen a helyzet – egészítette ki az előzőeket Póka Valentin, a Coface kereskedelmi igazgatója. A VW a problémái orvoslása érdekében innovatív megoldásokat keres majd, s akik ezeket fel tudják kínálni, vagy vonzó lehetőséget tudnak ajánlani a nehézségek megoldására, azok a vállalkozások akár komoly előnyt is kovácsolhatnak ebből a helyzetből. Mindez arra is rámutat, hogy a gazdaságfejlesztés érdekében a magyar kormánynak a beszállítók ezen irányú képességeit fejlesztő programokat kellene kidolgoznia és létrehoznia.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.