Miért adták el a pécsi közlekedési vállalat buszait?

Eladta mind a 170 buszát a Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. Az ügy érdekessége, hogy bár a cég a pécsi önkormányzat legnagyobb cégének, a Pécs Holdingnak a többségi tulajdonában van, ennek ellenére a holding és a város vezetése - állítólag - nem tudott erről az üzletről. A polgármester kivizsgáltatja az ügyet.

A Pécs tömegközlekedéséért felelős PK Zrt. 49 százalékát - egy milliárd 562 millió forintért - 2008-ban vásárolta meg a Mecsekbusz Kft., s a kisebbségi tulajdonos - aki pályázatában a cég gazdaságos működtetését ígérte - megkapta a részvénytársaság irányításának a jogát. Ugyanakkor a többségi tulajdonos Pécs Holdinggal kötött szerződés értelmében a menedzsment 100 millió feletti eladást vagy vásárlást nem intézhet a városi önkormányzat beleegyezése nélkül. Mint az egyik pécsi újság megtudta, a PK vezetése a közelmúltban mégis eladta a cég járműveit. A PK buszainak kétharmada 2-9 éves Mercedes, harmada 12 évesnél idősebb Ikarus. A cég járművagyonát a tulajdonosok 2,2 milliárd forintra értékelték.

Varga Péter, a Pécs Holding vezérigazgatója tudósítónknak elmondta: nem adtak engedélyt a közlekedési cég vezetésének a buszok értékesítésére. Ezért hétfőre összehívták a PK felügyelőbizottságának ülését. Jahn Péter, a PK kisebbségi tulajdonosának ügyvezetője elismerte, hogy eladták a közlekedési cég összes buszát. A vevő a Busrent Kft., s ebben a cégben a PK Zrt.-nek 40 százalékos része van. Jahn cáfolta, hogy a Pécs Holding, s rajta keresztül a város vezetése ne tudott volna a buszok eladásának szándékáról, az ügyvezető szerint már tavaly novemberben megállapodást kötött a buszok eladásáról a PK Zrt. két tulajdonosa. A járműveket 2,2 milliárdért adta el a PK (s nem darabonként öt forintért, mint azt az egyik helyi lap névtelen informátora feltételezte). Jahn hozzátette, hogy azért volt szükség a buszok eladására, mert a befolyt pénzből visszabérlik a járműveket és új buszokra cserélik a cég öreg Ikarusait. Jahn megemlítette, hogy ez a módszer szabályos és pénzügyileg előnyös a PK Zrt.-nek. Hasonló módon bérli a buszait több európai nagyváros közlekedési cége, és ezt az utat választották Debrecenben is, állította Jahn Péter. Az ügyvezető a hétfői bizottsági ülés után kíván részletesen nyilatkozni a buszok eladásáról, de abban biztos, hogy a grémium mindent szabályosnak talál majd.

Páva vizsgálatra utasította a vagyonkezelőt

Érthetetlennek és értelmezhetetlennek nevezte a Pécs helyi járatú buszközlekedését biztosító Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. buszainak eladását Páva Zsolt, a baranyai megyeszékhely polgármestere, aki az ügy gyors kivizsgálását ígérte szerdai sajtótájékoztatóján. Semmi okát nem látom annak, hogy ezt miért kellett meglépni, mi szükség volt erre - reagált a fideszes politikus a járműpark értékesítéséről először az Új Dunántúli Naplóban kedden megjelent információkra reagálva. Hozzátette: ő és Nagy Csaba alpolgármester a tranzakció haladéktalan vizsgálatára utasította Varga Pétert, a városi vagyonkezelő Pécs Holding Zrt. vezérigazgatóját. E kérdéssel jövő hétfőn rendkívüli felügyelő bizottsági ülés foglalkozik, eredmény néhány napon belül várható, melyről tájékoztatják a közvéleményt.
"Talán most már a szocialisták is belátják, hogy érdemes és indokolt átvilágításokba kezdeni minden önkormányzati érintettségű testületnél, hivatalnál, cégnél. Szomorú, de a mostani eset is bizonyítja, sok tekintetben nincsenek rendben a dolgok" - jegyezte meg Páva Zsolt.

Varga Péter, a Pécs Holding vezérigazgatója korábban az MTI-nek elmondta: "A Pécs Holding Zrt. 51 és a Mecsekbusz Kft. 49 százalékos tulajdonában lévő PK Zrt. 2,2 milliárd forintért adta el 150 buszból álló járműparkját a közelmúltban a PK Zrt. és egy LL Bus Kft. által létrehozott PK Busrent Kft.-nek. A buszok egy része könyv szerinti értéken, másik része nullára leírva, 500 ezer - 600 ezer forint közötti összegekért cserélt gazdát".
Hozzátette: a PK Zrt. a buszokat egyenként havi 1,2 millió forintért bérli a PK Busrent Kft.-től, amely 10 év alatt fizeti ki a járművek vételárát. Ezzel a PK Zrt. biztosítani tudja a helyi járatú buszközlekedés fenntartását a Dunántúl legnagyobb városában.

A vezérigazgató megjegyezte, hogy a tranzakciót "titok övezi, az érintettek titoktartási kötelezettségükre hivatkozva" arról őt sem tájékoztatták időben. Az ügyet kivizsgálják, tulajdonosként egyeztetést kértek a Mecsekbusz Kft-től.
"Nem tudom megmondani, érte-e kár a várost. Felmerülhet a bűncselekmény gyanúja, de nem hiszem, hogy bűncselekményről, hanem egész egyszerűen a menedzsmentjogok rossz értelmezéséről lehet szó" - mondta Varga Péter, utalva arra, hogy a PK Zrt. kisebbségi, de a menedzsmentjogokat gyakorló tulajdonosa nem értesítette a lépésről a Pécs Holdingot és az önkormányzatot. A vezérigazgató azt mondta: egyelőre nem tudja, mi volt az ügylet célja, értelme, de úgy véli, az eljárás ellentétes a PK Zrt. alapító okiratával és a szindikátusi szerződéssel, ilyen volumenű értékesítéshez közgyűlési jóváhagyásra lett volna szükség. Bata László, a PK Zrt. Bécsben tartózkodó forgalmi és kereskedelmi igazgatója az MTI-nek azt mondta: nincs nyilatkozattételi engedélye. Hozzátette: nem hallott a szóban forgó esetről, miután a tulajdonosi kör ügyeibe nincs belelátása, feladata kizárólag a napi teendőkre koncentrálódik. Az MTI a PK Zrt. más vezetőjét nem érte el.

Páva Zsolt szerdai sajtótájékoztatóján szólt arról is, hogy levélben fordult a PK Zrt.-hez a kötelező elsőajtós felszállás reggeli és délutáni csúcsidőben történő megszüntetéséért. A polgármester azután döntött így, hogy kikérte és elfogadta a Pécs és Térsége Közösségi Közlekedéséért Egyesület véleményét, miszerint a bliccelők kiszűrésére néhány hónapja bevezetett rendszer nagyobb érdeksérelemmel jár, mint amekkora árbevétel-növekedést eredményez a vállalatnál.

Eladták Pécs Ikarus és Mercedes buszait
Eladták Pécs Ikarus és Mercedes buszait
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.