Megszállja a cégeket a külgazdasági hivatal
Nem kizárólag az akadályozza a magyar kis-és középvállalkozások megjelenését a nemzetközi piacokon, hogy nincs hozzá elég tőkéjük. Sokkal inkább az a baj, hogy alapvető információknak és tudásnak nincsenek a birtokában. Egy uniós felmérés szerint a cégek 73 százaléka egyáltalán nem tudja, hogy az EU-n belül milyen eszközei vannak – például milyen egy közösségi közbeszerzés, vagy hogyan tud részt venni egy nemzetközi kiállításon. Mintegy 20 százalékuk ismeri a lehetőségeket, de nem él velük, és mindössze a maradék 7 százalék használja ki az EU-t, mint piacot. Ugyan ez uniós átlag, de a magyar valóság sem tér el ettől – mondta Bödős Róbert, a HITA főosztályvezetője.
Azért, hogy feltárja a hiányosságokat, az alapvető nehézségeket, a HITA október elsejével elindított egy programot, amely keretében céglátogatásokba kezdenek. Személyesen felkeresik azokat az exportőr, és potenciális exportőr kis- és középvállalkozásokat, amelyek tapasztalataira alapozva stratégiát készíthetnek a nemzetköziesedés elősegítésére. Nagyjából háromezer vállalkozást szeretnének elérni. Közülük kétezer már a HITA látószögében van, a többieket roadshowkon, kiállításokon, fórumokon szeretnék feltérképezni, illetve személyes jelentkezést és ajánlást is elfogadnak.
A személyes beszélgetések év végéig folynak, majd ezek alapján jövőre kerül sor a konkrét tanácsadásra, a cégek programjainak megvalósítására. A végső cél az érintettek exportjának 10 százalékos növelése, illetve hosszú távon az összes magyar exportból a jelenlegi 18 százalékról 20 százalékra növelni a kis- és középvállalkozások részesedését.
A HITA tervei szerint a stabil, nagy exportőröket exportőrök beutaztatásával, tematikus roadshowkon megjelenéssel, egyedi partnerkereséssel, külpiaci mentorálással segítenék. A lendületes, innovatív cégeknek a többi között speciális képzéseket, üzletbörzéket, fórumokat, üzleti és innovációs adatbázist, technológiai felméréseket nyújtanának. A potenciális, kezdő exportőröket képzésekkel, inkubációval, tanulmányokkal, szakmai programokra felkészüléssel támogatnák.
Az Astra inkubációs programban a vállalkozások üzleti tervezést, pénzügyi tervezést, marketinget, tárgyalástechnikát sajátíthatnak el. Emellett 2012. januárjában elindul a KKV Akadémia, általános gazdasági témákban, menedzsment-, és vállalkozásfejlesztésben ad útmutatást. Ahogyan az előbbiekből kiderül, a HITA nem pénzt ad az érintetteknek, hanem inkább az érvényesüléshez szükséges tudást preferálja. De nem csak az exportőrökre „száll rá” a hivatal, hanem 50 olyan befektetőt is megkeres, akiktől azt fogják megkérdezni, mire lenne szükségük ahhoz, hogy visszaforgassák az itt megtermelt hasznukat.
A HITA 89 befektetési projektet kezel, amelyek együttesen több mint 6 milliárd euró beruházási összeget és körülbelül 25 ezer közvetlenül létrehozott munkahelyet jelentenek – mondta Dobos Erzsébet, a HITA elnöke. Eddig 19 projekt esetében már pozitív döntés született, a cégek 6 627 munkahely létrehozására vállaltak garanciát és az eddigi összes befektetési összeg 2,279 milliárd euró. Az érintett szektorok a szolgáltató központok, a járműipar, az élelmiszeripar, a logisztika, az elektronika. A befektető országok közül kiemelendő Németország, Dél-Korea és az Egyesült Államok.