Magyarországot is keményen érintheti a Volkswagen-botrány
Londoni pénzügyi elemzők szerint a közép-európai EU-gazdaságok növekedését a következő egy évben érezhető mértékben visszafogják a várakozásoknál gyengébb kínai és euróövezeti teljesítmény, valamint a Volkswagen-botrány összeadódó hatásai.
A JP Morgan globális pénzügyi szolgáltató csoport londoni befektetési részlegének elemzői a magyar, a cseh, a lengyel és a román gazdaság kilátásairól összeállított, hétfőn ismertetett felülvizsgált előrejelzésükben közölték: az elmúlt időszak fejleményeinek figyelembevételével kissé lefelé módosították az országcsoport együttes növekedési teljesítményére adott prognózisukat.
A ház a térség átlagos idei egész évi GDP-bővülésére szóló becslését 0,2 százalékponttal 3,6 százalékra, a jövő évi előrejelzést 0,3 százalékponttal 2,9 százalékra csökkentette.
A JP Morgan londoni elemzői szerint e hatásokat nehéz pontosan előrelátni, de az bizonyos, hogy a régióban Csehország és Magyarország a legérzékenyebb, ebben a két gazdaságban ugyanis az évente megtermelt bruttó hozzáadott értékből a járműipar 5,4, illetve 4,6 százalékkal részesedik. Lengyelországban és Romániában jóval kisebb ez az arány.
Megterhelheti a térség autóipari teljesítményét az is, hogy a Volkswagen - minapi bejelentése szerint - leállítja az összes nem alapvetően szükséges beruházását. Ez közvetlenül a helyi VW-érdekeltségek - Csehországban a Skoda, Magyarországon az Audi - esetleges termeléscsökkentése, közvetve pedig a közép-európai beszállítók alkatrészei iránti német kereslet visszaesése révén fejtheti ki hatását - áll a JP Morgan hétfői londoni elemzésében.
A Volkswagen-botrány lehetséges közép-európai és magyarországi hatásait a londoni elemzői közösség meglehetősen vegyesen ítéli meg; borúlátó és viszonylag derűlátó értékelések egyaránt születtek.
Az egyik legnagyobb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, a Capital Economics szakértői ugyanakkor azt jósolták, hogy ha észlelhető lenne is a Volkswagen járművei iránti kereslet bármilyen visszaesése, azt valószínűleg ellentételezné más márkák keresletének növekedése.