Monaco helyett Hollókő

A Tiguan és a Google után a Lexus is Magyarországot választotta. Húsz éve rendezték az elsőt, de a hazai utakon még napjainkban sem gyakoriak az autós világpremierek.

A válság előnyét élvezheti a hazai idegenforgalom, legalábbis néhány hétig, mert takarékossági okokból magyar utakon rendezi legújabb modelljének bemutatóját a Toyota luxusmárkája, a Lexus. Egy hónapon át harminc ország hétszáznál több szakembere ismerkedhet meg a legújabb hibriddel, és persze Magyarországgal.

Az elmúlt két évtizedben a világ vezető tévéinek, rádióinak és szaklapjainak munkatársai többnyire német, spanyol, osztrák, portugál, francia vagy olasz utakon tesztelhettek igazi autós újdonságokat. A szakmai bemutatón a sorozatgyártás megkezdése után, a piaci bevezetés előtt márkakereskedők, újságírók, VIP-vendégek és nem ritkán a vetélytársak szakemberei is kipróbálhatják a premiermodelleket. A meghívottak számát a típus és a piac mérete határozza meg, ahol kevésbé kelendő lesz majd az adott modell, onnan kevesebb vendéget hívnak...

A Toyota szakított a hagyományokkal, és a cég európai munkatársai szerint nemcsak takarékossági okokból választották Budapestet, Hollókőt és Esztergomot a próbavezetések helyszínéül, hanem azért is, mert "tényleg gyönyörűek a tájak". A korábbi években a budaörsi, jelenleg a brüsszeli központban dolgozó Fabio Capano is lobbizott Magyarországért, mely a francia Cote d'Azurrel és a spanyol tengerparttal. A kommunikációért és rendezvényekért felelős igazgató nem csalódott.

Az 50-60 fős külföldi csoportok kétnaponta váltják egymást, és Holland Éva, a Toyota Motor Hungary kommunikációs felelőse az eddigi visszajelzések alapján úgy érzi, hogy a vendégek és a cég vezetői is elégedettek a rendezéssel. Egyértelműen jó döntésnek bizonyult a választás, mert ahogy az eddigi résztvevők elmondták, Magyarország beautózott tájai igazán gyönyörűek. Ráadásul a hatvan hibrid autó sem jelentett környezetei terhelést, viszont gyarapította a Dunakanyar és Nógrád, valamint Budapest idegenforgalmi bevételét.

Magyarországon 1989-ben rendeztek először nemzetközi autóbemutatót, a Renault a 19-est és 21-es Chamade-ot hozta a budai Vár teraszára és a Hungaroringre. A mogyoródi pályán az új Renault mellett Trabantokat is ki lehetett próbálni, a játékos versenyt annyira élvezték a külföldiek, hogy más cég is alkalmazta az ötletet.

A Nissan zártkörű premiert rendezett a Budapesti kongresszusi Központban, a statikus bemutatón csak nézni lehetett a legújabb japán modellt. 2000-ben az Audi Hungária meghívására nyugat-európai importőr és alkatrészgyártó cég százötven illusztris vendége érkezett repülővel Budapestre, majd TT sportkocsikkal a győri gyárba. Az ugyancsak Volkswagen csoporthoz tartozó Skoda márka a Hungaroringen mutatta be a 230 km/órás sebességre képes RS Octaviát. A tíznapos bemutatón huszonnyolc ország ezer újságírója próbálhatta ki a győri motoros újdonságokat.

A Chrysler a Grand Cherokee Jeep tesztvezetését szervezte a Mátrába. A statikus Clio II-es premierjét tizenhét európai országban egyszerre időzítették, a Saab a Hungaroringen tartotta BioPower személyautójának regionális bemutatóját.

A Renault a megújult Thalia apropóján hívta magyarországi tesztvezetésre a célpiacok szakújságíróit, akik Közép- és Kelet-Európából, Oroszországból, Görögországból, Törökországból, továbbá a Maghreb-térségekből, az Öböl-országokból, valamint Dél- és Közép-Amerikából érkeztek. A huszonhat Thaliát tíz napon keresztül nyúzták Budapesten és Göd környékén.

A General Motors hét országból hívott hatvan újságírót az új OPC Corsa és az Antara szakmai bemutatójára. Az Opel South East Europe kibérelte az Örkény melletti 2,3 kilométeres Euroringet, ahol biztonságosan lehetett hajtani a kocsikat. Az Antarának mesterséges terepdomborulat jutott, ahol a Dakart többször is megjárt Szalay Balázs mutatta be a versenyautó és a szériaváltozat képességeit.

2007-ben többféle modellt tesztelt egy hónapon belül közel kétezer újságíró. Szeptemberben a Volkswagen ötven országból invitált ezernél több szakírót, akik a Ferihegyi repülőtéren kapták meg a Tiguan sportos terepjárókat, melyekkel a Dunakanyarba autózhattak. A Volkswagen a nemzetközi sajtóanyag fotóit is Budapesten és környékén készítette.

Október elején a Suzuki Esztergom környékén jelölt ki tesztutat, és a kétszáz európai újságíró gyárlátogatáson is megismerhette a legújabb magyar kisautó, a Splash születését. Az első igazi premiermodell, a Wagon R+ bemutatóját a japán cég még Monacóban rendezte, a Splasht már szülőhelyén lehetett kipróbálni.

Október közepén a Mazda hívott meg Magyarországra 360 újságírót, akik az Euroringen is kipróbálhatták az új, 6-os modellt. A Mazda Europe vezetői nemcsak az új modellről, hanem Magyarországról is tájékoztatták a harminc nemzet újságíróit, akik történelmünkről, Budapestről, a magyar szokásokról, nevezetességekről is tájékozódhattak egy angol nyelvű leporelló segítségével.

A Street View Opel Astrái napjainkban is Magyarországon cirkálnak, hogy felvételeik alapján a Google elkészíthesse Budapest utcanézegető virtuális programját, ami szintén jó reklámlehetőség az országnak.

A következő autópremiert a Skoda szervezi: harminc európai ország négyszáz meghívottja hajthatja magyar utakon a legújabb Octavia sportos változatát, az RS modellt, rajt Ferihegyről, majd Visegrád és Tata után Budapest a végállomás.

Holtszezonban is jó üzlet

Jó üzlet nemzetközi szakmai bemutatókat szervezni; a szállodák, különleges helyszínek, valamint repülők helyfoglalásával is foglalkozó cégektől kapott információk szerint az egy főre eső költség egy igényesebb program esetében általában 500-600 euró, de nem ritkák az ezereurós fejkvóták sem. Nem véletlenül nagy a verseny, hiszen ezer fő esetén már a kis árréssel dolgozó cégek is jelentős nyereséget termelhetnek. A másfél, kétnaponta cserélődő vendégseregnek hatvan-nyolcvan szállodai szoba, és ekkora befogadóképességű biztonságos parkolóhely, valamint szervizelési lehetőség kell. Magyarországon minden adva van: autópályák, ringek, szerpentinek és mezei dűlők, az útvonal összeállítása a modelltől függ. A bevált recept szerint luxuslimuzinnak golfpálya, terepjárónak homokbánya jár. A meghívottak számát a típus piaci szerepe határozza meg, elegáns luxuskocsihoz kisebb, tömegautóhoz nagyobb közönség jár, és ilyenkor nemcsak az autókat, hanem az országokat is tesztelik.

Ideális helyszín, ideális időben
Ideális helyszín, ideális időben
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.