Felértékelődik a személyzeti politika
Akad olyan cég, ahol az utóbbi hetekben nem csupán az derült ki, hogy a munkatársak közel felét elbocsátják, hanem az is: a vállalatnál maradók is más, főként a korábbi beosztásuknál alacsonyabb fizetéssel járó pozíciókba kényszerülnek - állítja Juhos Andrea karriertanácsadó, fejvadász és coach, a DBM Magyarország ügyvezető partnere. - A válság nem csak azzal jár, hogy számos társaságnál felfüggesztették a toborzási tevékenységet, azaz a munkaerő-közvetítőknek, -kölcsönzőknek kevesebb a feladatuk. A jelenlegi helyzet a legtöbb céget - kis-, közepes és nagyvállalatokat egyaránt - arra készteti, sőt kényszeríti: gondolják át személyzeti politikájukat, a tréningezési gyakorlatot, vizsgálják felül motivációs eszközeiket - teszi hozzá. A szakember szerint a munkaadók a leépítésekkel párhuzamosan az eddiginél is nagyobb figyelmet fordítanak majd az egyes feladatkörök ellátására leginkább alkalmas kollégák felkutatására, a tehetséges pályakezdők felkarolására, a vezetői utánpótlás képzésére, felkészítésére.
- Arra nem készülünk, hogy szakembereket csábítsunk át a konkurenciától, ám elemi érdekünk, hogy legjobb kollégáinkat megtartsuk, motiváljuk és fejlesszük. Nagyobb hangsúlyt helyezünk a teljesítménymenedzsmentre, erősítjük teljesítményértékelő rendszerünket - tudtuk meg Kadala Miklóstól, az MKB Bank humánpoliti-
kai igazgatóságának vezetőjétől. - A jelenlegi helyzetben a HR-politikában még inkább előtérbe kerül a szervezet hatékony működésének támogatása - tette hozzá.
- A tehetségek megszerzésének, megtartásának és ösztönzésének most még nagyob jelentősége van. A létszámleépítések elkerülhetetlenek, de ezzel együtt előtérbe kerül, hogy az egyes pozíciókat kizárólag megfelelő kompetenciákkal rendelkező emberek töltsék be - mondta lapunknak a Personal Hungary szakkiállításon Zöllei Katalin, a Nexon HR-igazgatója. A válság miatt egyes vállalatoknál tevékenységeket szerveznek majd ki, és csökken a marketing- és HR-területen felhasználható költségvetés. - Ha egy cégnél pénzügyi gondok adódnak, először általában ezeket a kiadásokat veszik vissza. Azt mi is tapasztaljuk, hogy október óta csökkent a tréningek iránti érdeklődés. A pénzügyi szektor elsőként fogta vissza megrendeléseit, ami vélhetőleg más területeken is érződni fog - tudtuk meg Stemler Balázstól, a Develor Tanácsadó Zrt. marketingvezetőjétől.
A hr-tanácsadó cégek az elbocsátások lebonyolításában is segítséget ajánlanak a cégvezetőknek. - Ha leépítésre kerül sor, azt úgy kell megtervezni, hogy minél kisebb fájdalommal járjon. Nem mindegy, hogy a vállalat hogyan küldi el munkavállalóit, akiket a későbbiekben esetleg vissza akar hívni, ha a cég ismét növekvő pályára állt. Azoknak a munkatársaknak, akiket a vezetés mindenképpen meg kíván tartani, ezt érdemes egyértelműen tudtára adni. Erre akár egy tréning is jó alkalom lehet, hiszen az alkalmazott ebből leszűrheti, hogy cége hosszú távon is számít rá - mondja Stemler Balázs.
A válság következtében valószínűleg megtörténnek régóta tervezett, de halogatott szervezeti átalakítások is egy-egy cégnél. Ezek során megszűnnek és átalakulnak munkakörök, a legrátermettebb kollégák megtartása pedig stratégiai kérdéssé válik - véli Juhos Andrea.
- Kutatások bizonyítják, hogy az Egyesült Államokban és Európában a ciklikus visszaesések után azok a szervezetek képesek gyors növekedésre, amelyek a nehezebb időszak alatt sem fogták vissza marketing- és reklámköltségeiket. Úgy gondolom, ugyanez igaz a képzésbe, tréningekbe fektetett pénzre is - mondja Juhos Andrea, aki szerint az sem elképzelhetetlen, hogy jelentősen nő majd a teljesítményhez, az egyes projektekhez kötött fizetés aránya a bérezésen belül.
Az informatikai szektorban a fiatal tehetségeknek, kreatív munkatársaknak kiugrási vagy előrelépési lehetőséget hozhat a költségcsökkentések időszaka. Az egyik nemzetközi nagyvállalat hazai szakértője szerint gyors karriert futhatnak be azok, akiknek vannak megvalósítható, innovatív ötletei, és elő is áll azokkal, hiszen a hatékonyság növelése a termékfejlesztésben is nagyon fontos lesz.
A brit Strategic HR által a közelmúltban megkérdezett személyzeti vezetők hetven százaléka a terület költségvetésének csökkenésére számít. Ugyanennyien várják azt, hogy egyre több vállalatnál alkalmaznak majd hosszú távú, stratégiai megközelítést. A válaszadók több mint harmada állította: cégüknél jelenleg főként a hétköznapi problémák megoldására használják a HR-t. A szakemberek 35 százaléka úgy véli, legfontosabb feladatuk most a HR-tervek elkészítése, 26 százalékuk szerint a tehetséggondozás, 17 százalékuk szerint pedig a leépítések mikéntjének megtervezése a legnagyobb kihívás, ami stábjukra vár. A válaszadók negyede egy új stratégia öszszeállítását tartja 2009 első számú feladatának.
Wellnessbuli helyett problémamegoldás
A kilencvenes évek elején, amikor még csak néhány multinacionális vállalat volt jelen a hazai gazdaságban, velük együtt kezdték meg tréningjeiket a tanácsadó cégek. Az idő tájt a problémák megoldása volt a fő feladatuk. Ahogy erősödött a magángazdaság, úgy vált egyre gyakoribbá, sőt divatossá a céges tréning. Sok kis vállalkozás jelent meg a piacon, számuk mostanra már elérte a háromezret is. A tréningre szánt kiadások a vállalatok többségénél beépültek a költségek közé, a tréningek egyre inkább kellemes időtöltéssé váltak, valamilyen kényelmes wellnesshotelben, ahol valamit azért tanultak is a cég dolgozói - összegzi a közelmúlt tapasztalatait Bene János, a Generatív Tanácsadó Iroda Kft. oktatási igazgatója, aki a közelmúltban úgy próbálta felmérni a tréningpiac helyzetét, hogy összehasonlította húsz versenytársuk tevékenységét, valamint a saját tapasztalataikat. Arra jutott, hogy a válság közeledtével megváltozott a kép: a cégek már nem élménytréningre költenek, hanem újra a valódi problémák megoldásához várnak segítséget. Mérhető eredményeket igényelnek. Ilyen kérdésekre várnak választ: hogyan tudják költségeiket kontrollálni; az értékesítők hogyan bővíthetik vagy tarthatják meg piacaikat; milyen stratégiát célszerű követniük? Többnyire már nem két-három napos tréningeket tartanak, hanem hetente félnaposakat; nem egy távoli hotelben, hanem a saját irodaházban, a napi cselekvésekhez, megbeszélésekhez kapcsolódva. Ennek nagy előnye, hogy az embereket nem vonják ki hosszabb időre a munkából. Ez a módszer amellett hogy tartalmában nagyon hasznos, jóval olcsóbb is. Hiszen egy átlagos tréning költsége 400 ezer forint naponta, de akadnak cégek, amelyek 800 ezer vagy akár egymillió forintot is elkérnek egy napért, és ehhez jön még a szálloda meg az ellátás költsége 10-15 személyre.