Kisebb munkák negyedmilliárdért

Kincstári optimizmussal fut neki az új esztendőnek az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. A sztrádatársaság fél év alatt nemcsak országos útdíjrendszert építtetne, de tavaszra negyedmilliárd forintból felújíttatná a díjszedéshez szükséges irodahálózatát is.

Kamionosok, figyelem! Május elején kész irodahálózattal várja az elektronikus útdíjrendszerben használatos fedélzeti berendezéseket megvásárolni szándékozó közúti fuvarozókat az ÁAK. A 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsik sarcolásával megbízott cég szerint legalábbis nincs ok aggodalomra, az új díjszedő rendszer jövő júliusi bekapcsolása után nem lesz hajléktalan. Még akkor sem, ha az ÁAK a hálózat 53 ügyfélszolgálati helyiségének átépítésére kiírt közbeszerzési eljárásban 2013. november 30-át jelölte meg az iroda-projekt befejezésére. A februárban induló építkezéseknek valójában már április végére készen kell lenniük. Ezt mindenki megtudhatja, aki megvásárolja az építési tender kiegészítő dokumentumait.

Az építkezések elhúzódásától az ÁAK-nál látszólag nem tartanak. A gyors befejezésre legalábbis az egyik garancia, hogy néhány új ügyfélszolgálat létesítése mellett, csupán kisebb átalakításokra, irodák kifestésére, netán a beázások megszüntetésére kell megoldást találniuk a majdani tendergyőzteseknek. A tenderkiírás szerint összesen akár nettó 280 millió forintért.

A gyorsan befejezhető irodacsinosításra ugyanis az ÁAK ennyit költene. Az 53 iroda átépítésére mintegy 200 millió forint a keret, aminél legfeljebb negyven százalékkal lehet magasabb az összes költség. Vagyis miközben a munkák volumene nem indokolja a hosszas piszmogást, egy-egy irodára átlagosan ötmillió forintot, tehát egy kisebb fővárosi lakás nettó árával összemérhető összeget fordítanának.

Január elején derül ki, hogy az akár negyedmilliárd forintot is meghaladó megrendeléscsomagra hányan pályáznak majd. Mindenesetre annyi biztos: a pályázóknak számolniuk kell vele, hogy az ÁAK komolyan veszi az irodák április végi megnyitását. Aki nem teljesít, készülhet a kényszerű kötbérfizetésre.

De megtudtuk azt is, hogy mi történik majd az április végi ügyfélszolgálat-avatások, illetve az irodatender nyomán aláírt keretszerződések 2013. november 30-i befejezése között. A hét hónap az esetleg felmerülő „garanciális javítások” elvégzését szolgálja majd. Vagyis, amit két-három hónap alatt nem sikerül megcsinálni, arra már előre tartalékolnak több mint fél évet.

Mindez igazából nem is szokatlan. Az elektronikus útdíjrendszer kiépítéséért pályázó cégek között is vannak, amelyek eleve úgy számoltak: az ÁAK által megkövetelt július 1-i rendszerindítási határidő valójában tarthatatlan. Ezért a racionális forgatókönyvekkel dolgozók már árajánlataikban előre beárazták a díjrendszer "éles üzembe kapcsolását" követő hónapok során felmerülő hibák orvoslását, illetve a miattuk esetleg fizetendő kötbéreket.

A kényszerű kapkodás nyomán szükségessé váló, végső soron közpénzből fizetett "tűzoltás" költségeit az útdíjrendszer-építők forintmilliárdokban mérik. De lehet örülni, az irodaátépítők ceruzája biztosan lényegesen vékonyabban fog majd.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.