Kilométerben mért kötelező

Kilométer alapú kötelezővel állhat elő a jövő évi kampányra az Uniqa. A rendszer alapjául szolgáló assistance szolgáltatást 2009 második negyedévétől lehet előfizetni.

Ha lesz rá igény, akár már 2010-től előrukkolhat az úthasználattal arányos kötelező biztosítással az Uniqa – derült ki a biztosító mai sajtótájékoztatóján. A társaság új termékének alapja ugyanis egy GPS berendezés, s ez lehetővé tenné a megtett kilométerek alapján történő díjszámítást is. Maga a SafeLine tulajdonképpen egy assistance szolgáltatás: az autóba szerelt műholdas helymeghatározó egy ütközésérzékelővel és egy vészjelző gombbal van összekapcsolva, s így ha a járművet baleset éri a vezető vagy a rendszer automatikusan vészjelzést küldhet. A központ értesíti a mentőszolgálatot, a GPS koordináták segítségével pedig pontosan meg tudja mondani, hol ta-lálható az autó – mondta Ertl Pál, az Uniqa igazgatósági tagja.

Amennyiben a fogadtatás kedvező lesz és az Uniqánál úgy látják, hogy érdemes, akkor a társaság a 2009-es kampányidőszakra kidolgozza kilométer alapú kötelező tarifáját, vagyis 2010-től akár már teljesítményarányos biztosítást is köthetnek az autósok. Ha nem lesz rá igény, akkor a SafeLine megmarad assistance szolgáltatásnak, amely az autósok biztonságát hivatott növelni. A jelenleg tesztüzemmódban futó, s a tervek szerint 2009 második negyedévétől elérhető szolgáltatás áráról még nem döntött az Uniqa, a cég azonban azt szeretné, ha a havi lízingdíj nem haladná meg a 15 eurót. Ehhez viszont hozzá jön még az egyszeri belépési költség is, s bár a biztosító a kötelező árából 10, a cascóéból pedig 20 százalékot enged el azoknak, akik előfizetnek a SafeLine-ra (plusz a következő évben még 5-5 százalékot visszafizet, ha nem vezettek többet tízezer kilométernél – és persze még mindig a cég ügyfelei), a szolgáltatás így is pluszköltséget jelent majd az autósoknak.

Az egyelőre kérdéses, hogyan fogadná a magyar piac, ha a jelenlegi általány helyett útarányos kötelezőt is lehetne fizetni. Ez valószínűleg csak azoknak érné meg, akik viszonylag keveset autóznak, ám hogy ebben az esetben mit jelent a viszonylag, azt egyelőre szintén nem lehet tudni. (A magyar vezetői szokásokról ebből a szempontból megbízható felmérés még nem készült, az viszont jó kiindulópont lehet, hogy a szomszédos Ausztriában az autósok 15 százaléka még négyezer kilométert sem vezet évente.) Ami biztos: Texasban például kudarcba fulladt az a kísérlet, amely a biztosítás díját a GPS és a mobiltelefon segítségével nyomon követett vezetői szokásokhoz kötötte volna.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.