Kevesen utaznak a vonatok helyett közlekedő buszokon

Sikeresen váltott a közösségi közlekedés: a forgalomszüneteltetésre ítélt szárnyvonalakon a buszok zökkenőmentesen vették át a vonatok feladatait. A közlekedési tárca közlése szerint súlyos késések, járatkimaradások nem fordultak elő. A buszok kihasználtsága alacsony.

Zökkenőmentes átállás vonatról autóbuszra

Két hónapja autóbuszok helyettesítik a vonatokat 24 viszonylatban. A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) és a Regionális Közlekedésszervezési Irodák (RKI) tapasztalatai szerint a szolgáltatóváltás zökkenőmentes volt, sehol nem okozott ellátási zavarokat. A bevezetett menetrendek finomhangolására ugyan volt igény és továbbra is van lehetőség, azonban a változások kapcsán a viszonylatok fele esetében semmiféle panasz nem érkezett.

Az RKI munkatársai az elmúlt két hónapban az új járatok utasforgalmát, a menetrendek tarthatóságát, a csatlakozások megvalósulását és a beállított autóbuszok színvonalát több alkalommal ellenőrizték. A vonatokat kiváltó buszok kihasználtsága néhány viszonylaton ingadozó, de a járatok többsége esetében alacsony volt. A szolgáltatók utasszámlálásai szerint is túlkínálat tapasztalható a valós igényekhez képest. Az utasforgalom a korábban is közlekedő járatokon sem növekedett érezhetően a vasúti személyszállítás szüneteltetése nyomán. Egyes autóbuszjáratok közlekedési rendjének módosítása ezért elképzelhető.

Három kirívó példa: a Vésztő és Körösújfalu között januárban 22 alkalommal közlekedő új esti járatot a teljes hónapban összesen 3 fő vette igénybe. A Mezőfalva és Dunaföldvár között beállított három új autóbusz-járatpár december havi nettó árbevétele 6492 forint volt. Ezzel szemben a Vác és Aszód között 9 járatpárban közlekedő helyettesítő buszok 323 fős átlagos napi utasforgalma meghaladja a várakozásokat.

A szaktárca közleménye szerint, a járatok viszonylagos népszerűségének vélhető oka a könnyen megjegyezhető, ütemes menetrend és az összehangolt csatlakozás a környék vasútvonalaira (Vác-Alsóváros, Vácrátót, Galgamácsa és Aszód megállókon). Az autóbuszok a vonattal szemben közvetlen kapcsolatot teremtenek a két város között, nincs szükség vácrátóti átszállásra. Tanítási időszakban a diákok igényeinek megfelelően több autóbuszjárat közvetlenül a váci oktatási intézményekig közlekedik.

Súlyos késések, járatkimaradások nem voltak az elmúlt két hónapban. A helyettesítő autóbuszok színvonala nem marad el a szolgáltatók által más vonalakon közlekedtetett járművekétől. A Körmend és Zalalövő között üzemelő MAN és a Sáránd-Létavértes útvonalon járó Alfa Volvo buszok magasabb komfortfokozatúak a helyi Volánok egyéb autóbuszainál.

A viszonylatok fele kapcsán semmiféle kifogást vagy panaszt nem jeleztek a tárcánál, az érintett RKI-nál vagy szolgáltatónál sem. A helyettesítő buszokkal kiszolgált további viszonylatokról is csupán néhány, vonalanként 1-5 problémafelvetés vagy változtatási javaslat érkezett.

Önkormányzati vagy szolgáltatói kezdeményezésre menetrendi egyeztetések zajlottak Godisán, Komádiban, Segesden, Tiszacsegén és Tiszaszentimrén. A megbeszélések eredményeként a Volán társaságok az indokolt helyi igényeknek megfelelően módosították vagy módosíthatják a közeljövőben menetrendjeiket. A változásokkal olyan új csatlakozások jönnek létre, amilyeneket a vasúti közlekedés korábban nem biztosított - például Segesd vagy Tiszacsege esetében.

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.