Kedves Ferenc kiszállt az Orangeways-ből

Eladta a diszkont buszjáratokat működtető Orangeways Zrt.-ben lévő részesedését a hazai nagyvállalkozói kör egyik meghatározó alakja Kedves Ferenc. A vevő a menedzsmentet képviselő, múlt héten létrehozott ORW Hungaria Kft lett. Az ügylet nagyságrendjét nem hozták nyilvánosságra.

Kiszállt az diszkont autóbuszjáratokat működtető Orangeways (OW) Zrt.-ből az egyik meghatározó alapító tag, s nem mellékesen a hazai befektetői, üzleti élet egyik legvagyonosabb tagjaként számon tartott Kedves Ferenc. A mintegy három éve létrehozott és mára milliárdos bevételt produkáló vállalatban - korábban a KFK Invest Holdingon majd az Eliz Capital Zrt.-n keresztül - meglévő 90 százalékos Kedves üzletrészét az ORW Hungaria Kft. vásárolta meg.

Kedves Ferenc kiszállt az Orangeways-ből
Orangeways, busz

Információink szerint az adásvételről szóló papírokat múlt pénteken írták alá a felek. A vevőről túl sok mindent nem közölt a buszos társaság, csupán annyit, hogy az ORW egy, a menedzsmentet képviselő társaság. A Cégbíróság adataiból is csupán annyi derül ki, hogy a 10 millió forint jegyzett tőkével rendelkező vállalkozást egyetlen személy, Bakos Roland Zoltán alapította - egyben ő a cég ügyvezető igazgatója is -, aki viszont az Orangeways irányítói és tulajdonosai között korábban nem volt fellelhető.

Minden esetre frissiben írták alá a papírokat, miután a vállalkozást a Cégbíróság szeptember 2-án, azaz csütörtökön vette nyilvántartásba. Az Orangeways további, mintegy 10 százalékos részvénycsomagja továbbra is a vezérigazgató Kovács Miklós kezében maradt. Az ügylet értékéről a felek nem nyilatkoztak a Népszabadságnak, csupán a közlemény szövegét „ismertették": a pénzügyi befektetőként jelenlévő Kedves Ferenc az OW megalakulása óta elért jelentős fejlődés után végbemenet értéknövekedését könyvelhette el eredményként.

A vállalat a diszkont légitársaságok esetében néhány éve még jellemzőnek mondható gyors fejlődést produkálta alapítása óta. Szinte a semmiből hirtelen komoly járműparkot hoztak össze. Jelenleg a vállalat csaknem 80 buszt üzemeltet. Mára azért már markáns eltérés mutatkozik az OW és a hasonló elvek mentén szerveződő légitársaságok életútja között, ugyanis helyi, lokális szolgáltatásokat is megszereztek.

Így az említett flottában már szerepelnek a Gemenc Volánnal mintegy másfél éve kötött szerződés szerint indított járművek is. E megegyezés alapján a társaság üzemelteti Dombóváron és Tamásiban a helyi autóbuszjáratokat. Ezeken felül a két város között is járnak buszaik, s a településeket Kecskeméttel, Péccsel és Budapesttel is az Orangeways kötik össze. E mellett az idei év elejétől a társaság bonyolítja a bajai helyi tömegközlekedést is.

Más belföldi menetrend szerinti járatot azonban eddig nem sikerült elindítania a vállalatnak, pedig erre irányuló próbálkozási bőven akadtak. Ezek azonban vagy a szakmai szervezetek vagy az illetékes minisztériumi ellenállásán elbuktak. (Ez pedig igencsak nagy vágya a társaságnak, hiszen közleménye is hangsúlyozza, hogy ebben a fejődési irányba szeretnének határozottabb lépéseket tenni.)

Ilyen volt a tavaly év végén nyilvánosságra került tervük is - ekkor jártak a legközelebb az engedélyek beszerzéséhez. Az Orangeways a főváros és öt vidéki nagyváros - Győr, Zalaegerszeg, Miskolc, Szeged és Debrecen - esetében „jelentkezett be" járatindításra, az akkori Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumnál.

Célba azonban nem értek, a minisztérium nem adott működési engedélyt számukra ezeken a vonalakon. Alighanem a Volán-társaságokat tömörítő Volán Egyesülés nemtetszése győzte meg a minisztérium illetékeseit. Utóbbi szervezet többször hangot adott nemtetszésének az új konkurens megjelenését illetően, mondván az Orangeways járatai sértik a Volán-társaságok közszolgáltatási szerződésben rögzített érdekeit, ráadásul éppen a legjövedelmezőbb útvonalon tűnne fel a kéretlen ellenlábas.

A fejlemények arra utaltak, hogy az Orangeways valóban közel lehetett az engedélyek megszerzéséhez, mivel a Zala Volánnál még azt is kilátásba helyezték, hogy ha az ellenvetésüket nem veszi figyelembe a tárca, akkor egyes dolgozói sztrájkba lépnek. Erre végül nem került sor, mint ahogy azóta sincs - az említetteken túl - újabb belföldi Orangeways járat.

Ennek ellenére a vállalkozás nyereségessé vált - legalábbis saját közleményük szerint az elmúlt év végére immár eredményes cégként működnek és nem szorulnak a tulajdonosok pénzügyi segítségére. A vállalat cégbírósági adatai szerint tavaly 1,148 milliárd forint árbevételt ért el, amelynek több mint a fele a külföldi piacokról folyt be.

Egész évet tekintve ugyanakkor a jövedelmező gazdálkodást még nem tudták hozni, miután a közel 230 embert foglalkoztató vállalat mérleg szerinti eredménye még messze volt az említett szinttől. Utóbbi mérlegsoron mintegy 250 millió forintos veszteség található. Idén azonban már jövedelmező a gazdálkodásuk - állítják - az első félévben pedig 750 millió forintos árbevételt produkáltak.

Kovács Miklósnak a Orangeways vezérigazgatójának ugyan a belföldi járatindítások kapcsán jó néhány békát le kellett nyelnie, ám azért egyéb területen akadtak sikerei. A közelmúltban a Ferencvárosi Torna Club elnökévé választották, miután elődje Rieb György egyéb kihívásokra hivatkozva lemondott posztjáról.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.