Kaszált az útdíjrendszer

Jobban teljesít az útdíjrendszer. A személy-, illetve tehergépkocsival közlekedők tavaly 243 milliárd forintot fizettek a díjas utak használatért. Akik e-matricát vettek, 57,8 milliárdot, akik kamionjukkal használatarányosan áldoztak az államnak, 185,7 milliárdot.

Vonzóbbá tette a fizetős úthálózatot a megyei matricák 2015-ös bevezetése – jelentett ki Börzsei Tibor. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) Zrt. vezérigazgatója cége tizennyolcadik ügyfélszolgálati irodájának avatásán arról beszélt: az ötezer forintért megváltható megyei vignetták több százezer új felhasználót vittek a gyorsabb és biztonságosabb közlekedési lehetőséget kínáló díjas gyorsforgalmi utakra a velük párhuzamos fő-, illetve mellékutakról. (Ez is egy megközelítése persze a dolognak, az autósok azért inkább úgy emlékeznek erre, hogy az addig ingyenesen használható gyorsforgalmi, elkerülő útszakaszokat tették fizetősséa szerk.)

A NÚSZ adatai szerint az e-matricás rendszert használó személygépkocsikra mintegy 11,9 millió matricát váltottak, nagyjából 900 ezerrel többet, mint az előző évben. Az e-matricás díjbevétel 57,8 milliárd forint volt, hozzávetőleg tízmilliárd forinttal több az előző évinél. Az egy éve bevezetett megyei matricákból 1,35 millió kelt el. A legtöbbet, 810 ezret Pest megyében vásároltak az autósok, amit a területi rangsorban Fejér megye követett 151 ezer eladott, virtuális megyei címkével. A legkevesebb megyei matrica Veszprém megyében talált gazdára, ott 5776 autós választotta ezt a díjfizetési lehetőséget.

Fotó: Veres Viktor / Népszabadság

A vezérigazgató szerint a megyei matricák értékesítésének felfutásával párhuzamosan megcsappant a havi e-matricák iránti érdeklődés. Ezekből 2014-ben 2,3 millió, tavaly 1,8 millió fogyott. Ami mintegy 25 százalékos visszaesés. A tíznapos vignetták népszerűsége változatlan volt, 2015-ben és tavalyelőtt is 8,4 milliót váltottak meg az autósok. Az egész évre szóló országos úthasználati jogosultságból ugyanakkor 2015-ben 289 ezret vásároltak, 63 ezerrel többet, mint egy évvel korábban.

Az utak használatára a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsik üzembentartói áldoztak a legtöbbet. A megtett úttal arányosan számlázó, HU-GO elektronikus útdíjrendszer tavaly 185,7 milliárd forinttal gazdagította a költségvetést. A kamionosok befizetései így 23 milliárd forinttal haladták meg az előző évieket.

A NÚSZ-nál azt mondják: alapvető feladat az utak használatáért fizető autósok színvonalas kiszolgálása. A „frontvonalban" a társaság 18 ügyfélszolgálati irodája dolgozik, a legnagyobb forgalmat azonban a főváros térségében működő két kirendeltség bonyolítja le. A budaörsi, illetve az M3-as autópálya 12-es kilométerszelvényében lévő irodák leterheltségének csökkentésére az idén januártól nyílt lehetőség. Az állami díjszedő cég immár az Üllői út XVIII. kerületi szakaszán is várja az úthasználókat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér