galéria megtekintése

Itt sarcolnak még Orbánék

Az írás a Népszabadság
2014. 12. 12. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

A kormány nem csak az M0-s autóút két szakaszát és az autópályák fővárosba bevezető kilométereit teszi fizetőssé. A helyzet ennél sokkal rosszabb: pár hét múlva fizetni kell a sztrádák valamennyi, ma még díjmentesen használható városi elkerülő pályáján is. Csak három olyan szakasz marad az országban, ahol nem kell e-matricát váltani – ezeknél az uniós pénzeket félti az állam.

Még ki sem heverték az M0-s autóút közelgő díjasításának hírével járó sokkot, egy napon belül megkapták a második sallert is a kormánytól az autósok. Ezt azonban kizárólag azok vették észre, akik tényleg nagyon figyeltek az ügyben megnyilatkozó Csepreghy Nándorra.

A Miniszterelnökség helyettes államtitkára ugyanis csütörtökön kiállt a kamerák elé, és azt közölte: a fővárost elkerülő csonka körgyűrű déli szakaszát kivéve valamennyi autópálya és gyorsforgalmi út fizetős lesz 2015 első napjától. Ami nem pontosan így igaz, hiszen jövőre az M0-s valójában az M5-ös autópálya és 1-es főút között, illetve az M3-as és a 4-es főút között marad ingyenes, továbbá lehet szabadon furikázni az M31-es autóúton is. A lényeg azonban mégsem ez.

Az M3-as és az M0-s csomópontja
Az M3-as és az M0-s csomópontja
Kovács Attila / MTI

 

Fontosabb, hogy ezeken a gyorsforgalmi utakon kívül tényleg minden valamirevaló aszfalt- vagy betoncsíkot díjasítanak. Nemzetközi gyakorlat ide, korábbi kormányzati fogadkozások oda, már bizonyos, hogy nincs kivétel. Az autósoknak az M7-es Székesfehérvár melletti szakaszán éppúgy fizetniük kell, mint Tatabánya mellett az M1-en haladva. És nem ússzák meg azok sem, akik a tréfásan „M2-es autóútnak” nevezett, meglehetősen balesetveszélyes utat használják, amikor Vácról a fővárosba utaznak.

És a lista természetesen bőven folytatható. Hiszen január 1-jétől Kecskemét mellett sem lehet ingyen elhúzni az M5-ös autópályán, továbbá Kósa Lajos választói számára is matricaköteles lesz a Debrecen melletti M35-ös. Ha ez nem volna elég, pénzbe kerülhet az is, hogy átkeljünk a szekszárdi vagy a dunaújvárosi Duna-hídon.

Aki pedig mindezek után esetleg mégis úgy döntene, hogy autóba ül, és elhagyja az országot, mindenképpen vegyen e-matricát, ha Rajka felé az M15-ös, netán Tornyiszentmiklós felé az M70-es irányába indul. És ha igaz, még az utak dolgában kevéssé elkényeztetett kaposváriak sem ússzák meg: ők előreláthatólag minden autópályától távol, a 61-es főúton kényszerülnek a zsebükbe nyúlni pár hét múlva.

Mindezt a sarcoláshoz szokott magyar autós néhány percnyi méltatlankodás után talán lenyeli. A döntéshozók alighanem érzik, hogy a balhé ezzel még messze nem múlt el. Erre utal legalábbis, hogy az ígéretek szerint január végéig esetleg nem büntetik meg azokat, akik figyelmetlenségükben fizetés nélkül hajtanának fel a frissiben díjasított útszakaszokra.

És a türelmi időszakra szükség is lehet, mert azt egyelőre senki sem tudja megmondani, valójában honnan tudja majd az autós, hogy milyen fizetős szakaszon jár. Addig rendben is van, hogy a jövőben a közlekedőknek fordítva kell felülniük a lóra, és eleve azzal érdemes kalkulálniuk, hogy minden gyorsforgalmi út fizetős. Ha meg valahol néhány száz méternyi mégsem, akkor arra az ígéretek szerint tábla figyelmeztet majd.

Budaörsön valószínűleg jobb, ha állandó dugókra készülnek
Budaörsön valószínűleg jobb, ha állandó dugókra készülnek
Kovács Attila / MTI

A megyei e-matricák kiváltóinak meg arra kell felkészülniük: előfordulhat, hogy véletlenül átlépik a megyehatárt, amiről úgy értesülnek, hogy kézhez veszik a pótdíjról szóló értesítést. Aki pedig időben észbe kapna, alighanem több tíz méteres gumicsíkot hagyva fékez majd az autópálya belső sávjában, hogy az utolsó pillanatban jobbra kivágva elmeneküljön valahogy a méltatlan büntetés elől.

Bárhogy is, a családok utazási terheinek „csökkentése” valamikor a jövőben tovább folytatódhat. Az M31-es és az M0-s jövőre még díjmentes szakaszainak fizetőssé tételével például. Amire kitűnő alkalmat kínál majd, ha ezeken az uniós támogatásokból épített szakaszokon lejár a Brüsszellel kötött támogatási szerződés.

Az a dokumentum, amire alapozva egy elhamarkodott díjasítás nyomán a közösség illetékesei esetleg újabb, Magyarország elleni eljárást indíthatnának, és visszakérhetnék a beruházásokra kifizetett pénz egy részét. Információink szerint olyan útszakaszt jövő januárban sem díjasítanak, amelyen a magas uniós támogatások miatt ez visszaütne.

Chikán: Súlyos árat fizetünk

Chikán Attila közgazdász szerint gondosabban kellett volna eljárni, más országokban ugyanis a belvárosi közlekedésre vetik ki az adókat. Nálunk ezzel az intézkedéssel inkább beterelik a forgalmat Budaörsre és az agglomeráció más településeire, amivel alapvetően rontják az ott élők életkörülményeit, és szennyezik a környezetet is. Az intézkedéssel a költségvetés nyerhet egy-kétmilliárdot, de társadalmi szempontból olyan súlyos árat fizetünk, ami kérdésessé teszi az intézkedés hatását – jelentette ki a Napi.hu-nak az első Orbán-kormány gazdasági minisztere.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.