Fontosabb, hogy ezeken a gyorsforgalmi utakon kívül tényleg minden valamirevaló aszfalt- vagy betoncsíkot díjasítanak. Nemzetközi gyakorlat ide, korábbi kormányzati fogadkozások oda, már bizonyos, hogy nincs kivétel. Az autósoknak az M7-es Székesfehérvár melletti szakaszán éppúgy fizetniük kell, mint Tatabánya mellett az M1-en haladva. És nem ússzák meg azok sem, akik a tréfásan „M2-es autóútnak” nevezett, meglehetősen balesetveszélyes utat használják, amikor Vácról a fővárosba utaznak.
És a lista természetesen bőven folytatható. Hiszen január 1-jétől Kecskemét mellett sem lehet ingyen elhúzni az M5-ös autópályán, továbbá Kósa Lajos választói számára is matricaköteles lesz a Debrecen melletti M35-ös. Ha ez nem volna elég, pénzbe kerülhet az is, hogy átkeljünk a szekszárdi vagy a dunaújvárosi Duna-hídon.
Aki pedig mindezek után esetleg mégis úgy döntene, hogy autóba ül, és elhagyja az országot, mindenképpen vegyen e-matricát, ha Rajka felé az M15-ös, netán Tornyiszentmiklós felé az M70-es irányába indul. És ha igaz, még az utak dolgában kevéssé elkényeztetett kaposváriak sem ússzák meg: ők előreláthatólag minden autópályától távol, a 61-es főúton kényszerülnek a zsebükbe nyúlni pár hét múlva.
Mindezt a sarcoláshoz szokott magyar autós néhány percnyi méltatlankodás után talán lenyeli. A döntéshozók alighanem érzik, hogy a balhé ezzel még messze nem múlt el. Erre utal legalábbis, hogy az ígéretek szerint január végéig esetleg nem büntetik meg azokat, akik figyelmetlenségükben fizetés nélkül hajtanának fel a frissiben díjasított útszakaszokra.
És a türelmi időszakra szükség is lehet, mert azt egyelőre senki sem tudja megmondani, valójában honnan tudja majd az autós, hogy milyen fizetős szakaszon jár. Addig rendben is van, hogy a jövőben a közlekedőknek fordítva kell felülniük a lóra, és eleve azzal érdemes kalkulálniuk, hogy minden gyorsforgalmi út fizetős. Ha meg valahol néhány száz méternyi mégsem, akkor arra az ígéretek szerint tábla figyelmeztet majd.
|
Budaörsön valószínűleg jobb, ha állandó dugókra készülnek Kovács Attila / MTI |
A megyei e-matricák kiváltóinak meg arra kell felkészülniük: előfordulhat, hogy véletlenül átlépik a megyehatárt, amiről úgy értesülnek, hogy kézhez veszik a pótdíjról szóló értesítést. Aki pedig időben észbe kapna, alighanem több tíz méteres gumicsíkot hagyva fékez majd az autópálya belső sávjában, hogy az utolsó pillanatban jobbra kivágva elmeneküljön valahogy a méltatlan büntetés elől.
Bárhogy is, a családok utazási terheinek „csökkentése” valamikor a jövőben tovább folytatódhat. Az M31-es és az M0-s jövőre még díjmentes szakaszainak fizetőssé tételével például. Amire kitűnő alkalmat kínál majd, ha ezeken az uniós támogatásokból épített szakaszokon lejár a Brüsszellel kötött támogatási szerződés.
Az a dokumentum, amire alapozva egy elhamarkodott díjasítás nyomán a közösség illetékesei esetleg újabb, Magyarország elleni eljárást indíthatnának, és visszakérhetnék a beruházásokra kifizetett pénz egy részét. Információink szerint olyan útszakaszt jövő januárban sem díjasítanak, amelyen a magas uniós támogatások miatt ez visszaütne.
Chikán: Súlyos árat fizetünk
Chikán Attila közgazdász szerint gondosabban kellett volna eljárni, más országokban ugyanis a belvárosi közlekedésre vetik ki az adókat. Nálunk ezzel az intézkedéssel inkább beterelik a forgalmat Budaörsre és az agglomeráció más településeire, amivel alapvetően rontják az ott élők életkörülményeit, és szennyezik a környezetet is. Az intézkedéssel a költségvetés nyerhet egy-kétmilliárdot, de társadalmi szempontból olyan súlyos árat fizetünk, ami kérdésessé teszi az intézkedés hatását – jelentette ki a Napi.hu-nak az első Orbán-kormány gazdasági minisztere.