Egyelőre nem lesznek egyen taxik egyen tarifával Budapesten
Nem szavazta meg a taxirendelet tervezett módosítását a fővárosi közgyűlés, miután a testület elfogadta Tarlós István javaslatát. A főpolgármester napirend előtti felvetésének megfelelően a képviselők szerdán csupán arról döntöttek, hogy az elképzelés alkalmas-e a további tárgyalásra, s egy későbbi – áprilisi vagy májusi - időpontban döntsenek a javaslatról. Addig a szakmai szervezetekkel a lehető legszélesebb körben további egyeztetéseket tartanak a főváros illetékesei. Az eredeti terv szerint a budapesti taxik októbertől álltak volna át az egységes, fix, a jelenlegi piacon alkalmazottaknál mintegy 50 százalékkal magasabb hatósági árra, és az autók megjelenését sem uniformizálják.
Tarlós István hangsúlyozta, hogy nem lehet tovább odázni a munkát, miután a taxis piaccal foglalkozó rendelethez 2000-ben nyúltak hozzá utoljára. Szerinte olyan szabályozás nem születhet, ami mindenkinek jó. Ugyanakkor arról is beszélt, hogy a taxisok átállására hagyott türelmi időt meg kell hosszabbítani. (A most beterjesztett javaslat szerint a változásoknak október elején kellett volna hatályba lépniük.) A javaslat ez utóbbit pontját a Népszabadságnak nyilatkozó – a tervezetet bíráló – fuvarszervező társaságok képviselői az egyik legnagyobb problémának tartották.
A taxisok körében a tervezet ellentmondásos megítélését jól szemléltette, hogy fuvarszervező cégek vezetőinek sora jelent meg a közgyűlés szerdai ülésén. Arra a hírre pedig, amely szerint a taxisok a mai szavazáson jelentősebbb képviselettel jelennek meg láthatóan készült a városvezetés: a reggeli órákban az önkormányzat előtt szokatlanul nagy számban álltak rendőrautók, és teljesítettek szolgálatot rendőrök. A nagy felvonulás azonban elmaradt.
Nem kellett ugyanakkor véka alá rejteniük a taxisoknak a véleményüket, miután Tarlós István a felszólalás lehetőségét lehetővé tette a számukra.
- Nincs átgondolva az beterjesztett javaslat – jegyezte meg Horváth Csaba RT 5 Taxi ügyvezető igazgatója. Ha ezeket a pontokat elfogadnák, akkor az 5500 sofőrből mintegy 4000 ezer taxisnak szűnne meg a munkája. Lehetetlen dolgokat várnak el tőlük. Sokaknak le kellene cserélniük az autójukat, de ezeket nem, vagy csak nehezen tudnák megtenni, hiszen még most is részletre vásárolt autókkal végzik a munkát. Ilyen helyzetben újabb terheket nem tudnak bevállalni.
Nem mérték fel a javaslat készítői azt sem, hogy az egységes megjelenés költségeit miből fizessék ki a sofőrök - mondta. Ezt kitermelni szinte lehetetlen számukra. A fóliázás lapunknak név nélkül nyilatkozó másik cégvezető szerint 150-300 ezer forintra tehető egy autó esetében, amit a tíz éves használat alatt még egyszer meg kell csinálni, mert annyit nem bír ki. (A rendelettervezet 10 éves korban maximalizálna a taxizásra használható autók életkorát.) Az RT 5 Taxi vezetője felvetette, ha a taxisok állományát szeretnék korlátozni annak az lenne az egyik módja, ha például az 1800 budapesti droszthelynek csak két-két és félszeresére adnának ki engedélyt.
Ezekkel szemben az Országos Taxis Szövetség szintén felszólaló elnöke azt hangsúlyozta, hogy a garanciák, amiket a vállalkozások kértek, azok szerepelnek a rendeletben. Éles hangú beszédében megjegyezte éppen a fuvarszervezők miatt is jutott ide a piac. A taxisoknak a 45 százaléka már tönkrement abban az árversenyben, amit a fuvarszervezők indítottak. Párizsban Londonban a fix hatóági árral rendet tudtak tenni, akkor ezt Budapesten is meg lehet tenni. Bízik abban, hogy az értelem kerekedik felül és rendezik a helyzetet. Ennek eleme lenne az az ügyfélszolgálati iroda, amelyről szól a javaslat is, s amely az utasoknak lehetővé tenné, hogy panaszaikat kivizsgálják.
A képviselő testület részéről is bőven akadt hozzászólás. Abban mindenki egyet értett, hogy egy új rendeletre szükség van, mert hosszú ideje nem voltak követték a piaci változásokat. Tarlós István szerint például a közüzemi díjakat az elmúlt 13 évben többször is emelték, módosították, ezzel szemben a taxitarifák mintegy évtizede befagytak. A főpolgármester azt is kifejtette, a nagy hullámokat okozó díjakról muszáj beszélni, már csak azért is, mert annak módosítását éppen a taxisok kérték.
A szocialista frakció véleményét kifejtve Horváth Csaba frakcióvezető a Népszabadságnak elmondta. Mindenképpen szeretnék a széleskörű egyeztetések megtartását, ami a mostani tervezettel kapcsolatban nem mondható el. Lehet a helyzetet úgy tüntetik fel, hogy ilyen mindenkivel megtett egyeztetések voltak, de a mostani elképzelések mégis azokat az oligarchikus erőket hoznák helyzetbe, amelyek szeretnének nagyobb szerepet kapni, benyomulni erre a piacra – magyarázta a frakcióvezető. Éppen ezért a jelenlegi formájában az elképzelést nem tartják megfelelőnek.
Szerintük a már módosított, s a neuralgikus pontoktól mentesített javaslatnak nem 2013 október 1-től, hanem 2015 év elejétől kellene hatályba lépnie, e mellett az elvárt 60 kW-os teljesítményhatárt is kivennék az elvárások közül. Véleménye szerint az is gond, hogy a szolgáltatás minőségi ellenőrzésére a rendelet alig, vagy egyáltalán nem fektet hangsúlyt. Az szocialista frakció azt kérte, hogy a rendezés érdekében a taxisok és az utasok érdekeiben teremtsenek összhangot. Tarlós István erre csak annyit reagált: nevetséges, hogy ezt most erőltetik k a szocialisták, miután erre legalább egy évtizedük lett volna.