Tüntetésre készülnek a taxisok
Az új taxi-rendelettervezet a napokban került fel a fővárosi önkormányzat oldalára, s a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésére terjesztették be. Amennyiben a dokumentumot elfogadja a testület, akkor az október 1-jén hatályba is lép. Lapunknak név nélkül nyilatkozó fuvarszervező társaságok vezetői szerint éppen ez látszik a legnagyobb gondnak: alig adnának időt számukra a felkészülésre és az átállásra. Mert elvárások vannak bőven – folytatják. Néhány ezek közül erősen „megrostálná” a jelenlegi gépkocsiállományt. Csak olyan autókat lehetne például használni, amelynek a tengelytávja minimum 2550 milliméter, továbbá öt személy szállítása esetén a csomagtartónak legalább 430 literesnek kellene lennie. Az is kikötés október 1-jétől, hogy a kocsinak legalább 60 kilowattos teljesítményt kell produkálnia EURO 4 környezetvédelmi besorolás mellett, 2018. év január 1-jétől már az EURO 5-ös szabvány élne. Forrásaink azokat a korábban használt érveket húzták most is elő, amely szerint tömegével használnak a taxisok olyan autókat, ahol néhány kilowatt, vagy nagyon kevés milliméter hiányzik az elképzelt normához.
A budapesti utcákon előszeretettel használt korábbi Skoda Octavia például csaknem minden paraméterében megfelel a készülő szabályozásnak. A bökkenő az, hogy a legtöbb kocsiban 1,4 MPI-motor dolgozik, ami 55 kW teljesítménnyel nem megy át a korláton. Cserélni kellene egy másik kedvelt típust, a Dacia Loganokat is, ha szintén az 1,4-es MPI-motorral futnak, mert azok is csak 55 kW-ot tudnak. A 60 kW-os határt a Ford Focus korábbi sorozatának 1,4-esmotorja sem produkálja, hiába a kombi kivitel egyébként mindenben megfelelő paramétere, a „produkció” csak 59 kW, ami kevés. A jelenleg újonnan kínáltnál eggyel idősebb kiadású Kia Cee’d ötajtós kivitele viszont a 340 literes csomagtartójával bukik el. A rendelet egyik melléklete ugyanakkor szinte számolatlanul sorolja a lehetséges megoldásokat. Ha megfelelő motort választ a tulaj, akkor például a Chevrolet Cruze, a Renault Fluence, a Volkswagen Golf Variant (kombi), vagy éppen az emlegetett Skoda Octavia összes kivitele átviszi a lécet. Ezeknek a modelleknek az ára azonban 3,5–4,5millió forinttól indul. Ezt kellene bevállalniuk a taxisoknak. A melléklet készítői viszont olyan autókat is felsoroltak,mint az Audi A8, vagy a BMW 7, de megemlítenek több Jaguárt is, amelyek árai több tízmillióra is rúghat.
Az utakon futó sok 1,4 literes taxit cserélni kellene, miközben döntő részüket részletre vásárolták néhány éve, s bőven van még hátra a törlesztési időszakból. Megszólalóink szerint, csak az utóbbi pontok miatt több ezer kocsi kieshet a Budapest útjain közlekedő mintegy 5500 taxiból, reménytelen helyzetbe hozva a sofőröket.
Az elképzelés megítélése a taxisok körében sem egyöntetű. Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint például a rendelettervezet azokat a vállalkozásokat és taxisokat védené, akik eddig is a törvényi előírásokat betartva működtek. Nyilvánvaló, hogy vannak olyanok, akiknek a beterjesztett dokumentum nem tetszik, és zúgolódnak. Egyszerre nem lehet mindenki számára elfogadható szabályozást alkotni, de erős garanciákat kapnak az olyan vállalkozások, amelyek eddig normális keretek között voltak jelen a piacon – véli. Szerinte a fővárosi taxis helyzet javulását eredményezheti a fix hatósági ár, az egységes arculat és az egységes ellenőrzés. De az is, hogy az utasok panaszaikkal egy újonnan létrehozandó ügyfélszolgálathoz fordulhatnának. Utóbbi lehetőség eddig nem volt, s ez mindenképpen a piac tisztulását hozhatja magával – fejtegette az elnök.
A rendelettervezet bírálói ugyanakkor utóbbi pontokban is a negatívumokat látják. Egyáltalán nem látják biztosítottnak a hatékony és jelentős ellenőrzés megteremtését. Szerintük az egységes arculat kialakítása is csak annak a lehetőségét erősíti, hogy a hiénák kevésbé legyenek azonosíthatóak. A dokumentumból ugyanis az derül ki, hogy Budapesten egységesen „borostyánsárga” taxiknak kellene üzemelniük.
Úgy néz ki, a rendelettervezettel a fuvarszervezőket szeretnék háttérbe szorítani, az utasokat pedig rávenni arra, hogy az utcán is be merjenek szállni egy kocsiba. Ezzel nem is lenne baj, csak a többi változtatás az egységes sárga autókkal, vagy a taxitársaságok márkajelzéseinek a jelenleginél kevésbé markánsabb megjelenítésével biztosan a csalók piacát erősítik. Azok, akik most meglopják az utasokat, az elképzelések bevezetésétől nem vesznek majd vissza – tette hozzá egyik forrásunk.
A tervezett fix tarifa sem segít ezen. Az csupán azt szolgálja, hogy a fuvarozók további utasokat veszítsenek el. Az egységes tarifa ugyanis áremelést jelent, a gazdasági válság közepette ez piacvesztést hoz. Az egyik fuvarszervező vezetője erről csak annyit mondott: marhaság, hogy ettől kevesebb lesz a csaló.
Az ellenzők érvei szerint a fővárosnak arra nincs is törvényi felhatalmazása, hogy az autók életkorát meghatározza, mint ahogy a bankkártyás fizetés biztosítását sem írhatja elő.
Kilométerenként 280 forint a tarifa
Ha a fővárosi önkormányzat elfogadja a tervezetet, akkor Budapesten egyetlen rögzített hatósági ártarifa élne októbertől. E szerint 450 forint lenne az utazások alapdíja, miközben kilométerenként 280 forintot, várakozás esetén percenként 70 forintot kellene fizetni. Az éjszakai díjtáblázat a tervek szerint eltűnne a piacról.