Inkább a kvótákat alakítják át, mint a piacot
Európában sok a dízelmotoros autó, a finomítókat viszont még a benzinüzemű gépjárművek elterjedésére számítva alakították ki. Európában népszerű lett a gázolaj, mivel – az USA-val ellentétben – a benzinnél kisebb jövedéki adó terheli. Ennek folytán viszont, ha egy finomító kellő mennyiségű gázolajat szeretne előállítani, emellett túl sok benzin is keletkezik. A dízelüzemű autók elterjedése nyomán ez a helyzet csak tovább romlott.
Mike Blake / Reuters |
Mindennek nyomán Európából évi tízmillió tonna benzint szállítanak az Egyesült Államokba. Ezzel egyidejűleg a volt szovjet térségből és a Közel-Keletről – ahol lényegében ismeretlen a dízelüzemű személyautó – évi húszmillió tonna gázolaj kerül Európába. Az se okozna tehát további benzintöbbletet, ha jelentősen visszaesne a gázolaj iránti igény. A nehézgépek – teherautó, busz, traktor, a már forgalomban levő dízelek – továbbra is gázolajjal üzemelnek – szögezték le.
Mások ehhez hozzátették: a finomítók a kapacitásukon belül a keresleti igények igen ésszerű tervezése alapján üzemelnek. Így esetükben legfeljebb egy-egy hónap késleltetés képzelhető el: készletre nemigen finomítanak. Általában benzinből keletkezhet eladatlan készlet, de a finomítói tornyok időszakos korlátozásával vagy leállításával ez is szabályozható. Meglátásuk szerint a dízelautók használatának korlátozása akár finomítói leállást is eredményezhet.
Mindemellett úgy vélték, nem az autószám, hanem a szabályozók változására lehet számítani. Úgy vélték: mivel a botrány nem csak a Volkswagen-csoportot érinti, annak nyugvópontjaként átmenetileg európai viszonylatban nagyobb kibocsátási értékeket fogadhatnak el.
A Mol részéről megkeresésünkre nem reagáltak.