Inkább a kvótákat alakítják át, mint a piacot

A VW-botrány kapcsán nem tartják valószínűnek a gázolaj iránti kereslet csökkenését Magyarországon az általunk megkérdezett szakértők. Ha a német autókonszern nem ad október elejéig magyarázatot, aminek nyomán a német állam beváltja a fenyegetését és megtiltja az ilyen autók üzemeltetését, az Németországban okozhatna kereslet-visszaesést és káoszt; másutt, így nálunk nem – jegyezték meg.

Európában sok a dízelmotoros autó, a finomítókat viszont még a benzinüzemű gépjárművek elterjedésére számítva alakították ki. Európában népszerű lett a gázolaj, mivel – az USA-val ellentétben – a benzinnél kisebb jövedéki adó terheli. Ennek folytán viszont, ha egy finomító kellő mennyiségű gázolajat szeretne előállítani, emellett túl sok benzin is keletkezik. A dízelüzemű autók elterjedése nyomán ez a helyzet csak tovább romlott.

Mike Blake / Reuters

Mindennek nyomán Európából évi tízmillió tonna benzint szállítanak az Egyesült Államokba. Ezzel egyidejűleg a volt szovjet térségből és a Közel-Keletről – ahol lényegében ismeretlen a dízelüzemű személyautó – évi húszmillió tonna gázolaj kerül Európába. Az se okozna tehát további benzintöbbletet, ha jelentősen visszaesne a gázolaj iránti igény. A nehézgépek – teherautó, busz, traktor, a már forgalomban levő dízelek – továbbra is gázolajjal üzemelnek – szögezték le.

Mások ehhez hozzátették: a finomítók a kapacitásukon belül a keresleti igények igen ésszerű tervezése alapján üzemelnek. Így esetükben legfeljebb egy-egy hónap késleltetés képzelhető el: készletre nemigen finomítanak. Általában benzinből keletkezhet eladatlan készlet, de a finomítói tornyok időszakos korlátozásával vagy leállításával ez is szabályozható. Meglátásuk szerint a dízelautók használatának korlátozása akár finomítói leállást is eredményezhet.

Mindemellett úgy vélték, nem az autószám, hanem a szabályozók változására lehet számítani. Úgy vélték: mivel a botrány nem csak a Volkswagen-csoportot érinti, annak nyugvópontjaként átmenetileg európai viszonylatban nagyobb kibocsátási értékeket fogadhatnak el.

A Mol részéről megkeresésünkre nem reagáltak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.