Hatalmas magyarországi pert indítanának a Volkswagen ellen

Perelné egy magyar magánbefektető a Volkswagent. Az árfolyamvesztesége megtérítéséért harcba szálló felperes a károsanyag-kibocsátási mérések manipulálása miatt követelne vissza pénzt. Kérdés, teheti-e ezt a magyar bíróságokon.

Egy magyar magánbefektető perli a Volkswagen AG-t, írta közleményében a befektetőt képviselő Mihalics Ügyvédi Iroda. Azért nyújtották be a Fővárosi Törvényszéken a keresetet, mert ügyfelük az autógyártó által manipulált károsanyag-kibocsátási értékekkel összefüggésben részvényárfolyam-veszteséget szenvedett el – számolt be a vs.hu.

Volkswagent tesztelnek Bosznia-Hercegovinában. Az autósok várnak
Dado Ruvic / Reuters

A magánbefektető célja elsősorban az árfolyamveszteség mint kár érvényesítése. Az első kérdés azonban még az, hogy a magyar bíróság eljárhat-e az ügyben. A második kérdés az – írták –, hogy a károsanyag-kibocsátás miatti botrány és a részvények árfolyamának csökkenése között van-e ok-okozati összefüggés. Csak ezután lehet arról is szó, hogy valóban érte-e kár a befektetőt, és ha igen, akkor mekkora mértékű.

A dízelbotrány kapcsán a Magyar Autóklub is megszólalt. Kovács Kázmér, a szervezet jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke az M1-en arról beszélt: egyelőre várniuk kell a dízelbotrányban érintett autómárkák tulajdonosainak. Hangsúlyozta, lényegében ezt a választ kapták azok az autótulajdonosok is, akik személyesen keresték meg az érintett magyarországi forgalmazókat. Egyelőre nem lehet tudni, hogy valamilyen kártérítés jár-e majd a gépkocsik tulajdonosainak – közölte.

Kovács kitért arra, hogy a nitrogén-oxid-kibocsátás mérésére alkalmas műszert Magyarországon a műszaki vizsgáknál nem használnak. Hozzátette azt is, hogy a Magyarországon nagy szériában forgalmazott gépkocsiknál nem a hazai közlekedési hatóság mérései alapján állítják ki a típusbizonyítványt.

A környezetre káros, ha a nitrogén-oxid-kibocsátás nagyobb a megengedettnél, de hogy egy autótulajdonos számára ez jár-e kézzelfogható hátránnyal, azt még nem tudni – fogalmazott az ügyvéd. A lehetséges hátrányok között említette, hogy a gépkocsik környezetvédelmi besorolásának jelentősége lehet a dugódíjnál vagy a szmogriadónál.

A dízelbotrányban érintett autómárkák vevői számára már elérhetők az alvázszámkereső programok, Kovács Kázmér ezzel kapcsolatban azt mondta, ezek segítségével csak annyi derül ki, hogy egy jármű érintett lehet-e.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.