Győri buszajánlat a BKV-nek

Önerőből fejlesztette ki a BKV-nak szánt alacsonypadlós új buszcsaládját a győri Kravtex-csoport, mely a megyeszékhely után Budapesten is bemutatta a Credót. Megrendelésről, közbeszerzési eljárás kiírásáról egyelőre nincs hír.

A Kravtex cégcsoport városi Credo buszai jelenleg nyolc településen szolgálják a közlekedést, a vállalat helyközi járművei pedig minden Volán-társaságnál megtalálhatók. Az idén eddig 92 buszt gyártottak. Budapesten is bemutatták a 12 méter hosszú, alacsonypadlós buszt, mely egy új járműcsalád első tagja, és kifejezetten a fővárosi igények alapján készítettek el.

Krankovics István, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója érdeklődésünkre elmondta: eddig nem kaptak megrendelést a buszokra, a fejlesztéshez kizárólag saját forrást vettek igénybe. Mindezt persze annak ismeretében tették, hogy az Európa fővárosaiban közlekedő tömegközlekedési járművek közül a BKV 1350 buszának átlagéletkora a legmagasabb.

Az öreg járművek cseréje halaszthatatlan, s több szakmai fórumon is szóba került: legalább ezer buszt sürgősen le kell selejtezni, s helyettük újakat szükséges üzembe állítani. A most üzemelők felújítását Krankovics István gazdaságtalannak tartja, már csak azért is, mert idén október elsejétől a környezetvédelmi előírások alapján Euro 5-ös motorokat kellene beépíteni az idős járművekbe.

A Kravtex megelőzte a remélt közbeszerzési eljárást: a vállalatcsoporthoz tartozó Kühne Zrt. tervezőgárdájával - Szombath Imre irányításával - megtervezték a pályázat útján Credo Citadellnek elnevezett 12 méteres buszt. A szakemberek meg akartuk mutatni, hogy a magyar ipar még mindig képes korszerű autóbuszok gyártására. Arra törekedtek, hogy minél több magyar alkatrészt használjanak fel, ám a főegységek jelentős részét csak külföldről tudták beszerezni.

A motor és a sebváltó amerikai, a futómű német. Krankovics megjegyezte: e példa is azt mutatja, fontos volna, hogy az uniós forrásokból részesedő magyarországi gépgyártók az eddigieknél sokkal nagyobb összegeket fordítsanak a gyártmányfejlesztésre, mert ennek hiányában képtelenség talpon maradni.

A Citadell legalább tíz százalékkal lesz olcsóbb, mint a versenytársak, ami a légkondicionálóval szerelt változatnál ez ötvenmillió forintosnál alacsonyabb árat jelent. A mosonmagyaróvári Kühne évi 500-1000 busz gyártására képes, idén 130 darab készül. A legnagyobb magyarországi gyártókapacitással és piaci részesedéssel rendelkező cégcsoport - Kravtex Kft., Kühne Zrt. Vasöntöde Kft. - 1999. óta 750. új autóbuszt értékesített a hazai piacon.

Credo Citadell autóbusz bemutató a Citadellán. A kifejezetten a budapesti közlekedésre tervezett alacsonypadlós buszra várják a megrendeléseket
Credo Citadell autóbusz bemutatója a Citadellán. A kifejezetten a budapesti közlekedésre tervezett új generációs alacsonypadlós autóbuszt a győri Kravtex cégcsoportnál fejlesztették és gyártják.
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.