Gyermekrajzok flottakövetőknek

Pörögnek az elektronikus útdíjrendszer bevezetését megelőző események: az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. ma ismét nekifut a flottakövető logisztikai szolgáltatókkal megkezdett egyeztetésnek.

A kincstári remények szerint a tehergépkocsikat műholdas helyzetmeghatározó rendszerekkel követő cégek pozitív választ adnak a sztrádatársaság kérésére, és szerepet vállalnak az útdíjrendszer bevezetésében, üzemeltetésében.

Egyelőre nem lehet tudni, a flottakövető cégek mit kezdenek az ÁAK szerdai ajánlatával. Mindenesetre kétségeket vethet fel, hogy az útdíjtörvény szerinti „bevallási közreműködővé” váláshoz a szakszolgáltatóknak alighanem fejleszteniük kellene rendszereiket. Ez pedig akkor is pénzbe kerül, ha az ÁAK nagy vonalakban már azt is meghatározta, mit várnak el reménybeli partnereiktől. Rendszereik képességeit úgy kellene alakítaniuk, hogy ha a velük leszerződött fuvarozók járműveinek bármelyike érinti a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) rendeletében kijelölt több ezer útdíjköteles útszakasz valamelyikét, azonnal „szakaszjegykérést” tudjanak küldeni az ÁAK „szakaszjegyvételi interfészére”. Vagyis akár egy előre feltöltött útdíjegyenleg vagy egy utólag fizetős útdíjszámla terhére a tehergépkocsik által használt fizetős szakaszok mindegyikére azonnal megvegyék a szakaszjegyet.

A logisztikai cégeknek átadott dokumentumok tanúsága szerint az ÁAK sem lehet teljesen nyugodt új rendszere megbízhatóságát illetően. A sztrádatársaság tárgyalási anyagában legalábbis amellett, hogy aprólékosan megadta a szolgáltatói interfészek paramétereit, feltűnően sokat foglalkozik a megfelelő „szakaszillesztés”, azaz az elemi díjfizetési szakaszokat használó járművek pontos helyének meghatározásával. Az éles rendszerindítás előtt 38 nappal a rajz tagozatos óvodásokat pironkodásra késztető ábrákkal kiegészített magyarázatok szerint eddig hatféle hibalehetőséget azonosítottak. Okozhat tévedést, ha egy teherautó kitérőt használ, ha pihenőben áll, csatlakozó fizetős útszakaszra hajt, visszafordul, esetleg nem fizetős párhuzamos utat használ.

A kamionosoknak ezzel együtt a hét végén lesz esélyük hivatalos forrásból megtudni, mire is számíthatnak. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) fuvarozói fórumán vár válaszokat Völner Páltól, az NFM és Szatmáry Kristóftól, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkárától. (K. Sz. A.)

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.