Feléledhet az Ikarus

Megint lesz Ikarus: márkajelzésével az Ikarusbus, a Rába és az ARC közösen gyárt autóbuszokat. Az első városi modelleket néhány héten belül a BKV is kipróbálja a fővárosban.

Sajátos receptet főzött ki az Ikarus autóbuszmárka felélesztésére a Műszertechnika Zrt. tulajdonában lévő Ikarusbus Kft. Az új magyar buszok „étlapra" kerüléséhez legfontosabb hozzávalóként kiválasztottak egy korszerű, ám lehetőleg csak szűk körben ismert autóbusz típuscsaládot, amit az előremelegített üstben összekevertek néhány neves külföldi gyártó termékeivel. Mindezt megvadították magyarországi beszállítók részegységeivel és a megfelelő feliratok elhelyezése után már készen is volt az új Ikarus. Arról pedig, hogy a konyhájukban mi is történt, sajtótájékoztatón számoltak be.

Korszerű autóbusz típuscsalád jelenik meg 2010 első felében a magyar piacon - jelentette be Princz Ferenc. Az Ikarusbus Kft ügyvezető igazgatója arról beszélt: az Ikarus márkajelzést viselő buszok gyártásának megindítását cégük, a Rába Jármű Kft. és az Auto Rad Controlle (ARC) Kft. összefogása tette lehetővé. A BKV, a Volán-társaságok és a magánbefektetők, önkormányzatok tulajdonában lévő autóbusz közlekedési cégek igényeihez igazodó járműveket előreláthatólag a mátyásföldi ipari parkban, az Ikarus ottani telephelyén, illetve Miskolcon szerlik össze.

A három járműgyártó az ARC négy modelljét „címkézné" át. A városi forgalomban az alacsonypadlós V134-es szóló és a V187-es csuklós jelenhetne meg. A helyközi és az elővárosi közlekedés új Ikarusa pedig a szintén kis belépő magasságú E 127-es és az E134-es jelzésű modell lehetne. Ezeket az Ikarusbus már hónapokkal ezelőtt bemutatta internetes oldalán.

Az új Ikarusokból évente 300-500 darabot gyártanának. Felméréseik szerint ugyanis ennyi új buszra akár a hazai piacon is lenne igény, ám Princz Ferenc szerint már 20-30 busz gyártása is nyereséges lehet. Ezzel együtt a három cég óvatosságát jelzi, hogy az első háromszáz autóbuszuk szolgálatba állítása terveik szerint 2011 végére fejeződik majd be. A már meglévő szerződések alapján az idén 40-50 Ikarus készülhet el.

Az Ikarusbus első embere szerint sem titok, hogy új járműveik piaci fogadtatásában komoly szerepe lesz az áraknak. Mint mondta, ajánlataikat minden esetben befolyásolja majd, hogy az érdeklődők milyen kivitelű autóbuszokat vásárolnának. Ezzel együtt elárulta: a szóló Ikarusok alapára 170-190 ezer euró, a csuklós modelleké 260-300 ezer euró között változhat majd.

Ha a beharangozott árak nem változnak, az új hazai autóbuszcsalád tagjai 30-40 százalékkal olcsóbbak lehetnek a neves nyugat-európai gyártók modelljeinél. Színvonalasabbnak tartott műszaki megoldásaik miatt ugyanakkor 20-30 százalékkal lesznek drágábbak a magyar piacon is kipróbált kínai buszoknál.

Az Ikarusok szerelmesei kedvéért az Ikarusbus vezetője megerősítette, hogy járműveiket 280-320 lóerős, az Euro5-ös környezetvédelmi előírásoknak is megfelelő, hathengeres Cummins-gyártmányú turbodízel motorok hajtják majd. Összeszerelésüknél elsődleges szempont lesz a minél nagyobb magyar beszállítói hányad biztosítása. Ezért alaptípusaik Rába futóművekkel készülnek majd, és számos kisebb részegységet is hazai beszállítóktól vásárolnak. A buszokba hatfokozatú Allison automata váltót, és Knorr fékberendezéseket építenek be.

Újdonságnak tartják, hogy a rozsdamentes acél vázszerkezettel gyártott Ikarusok moduláris felépítésűek lesznek. Az azonos részegységek alkalmazásától a gyártási költségek alacsonyan tartását várják. De a variációs lehetőségek nagy száma miatt remélik azt is, hogy buszaikat könnyű lesz a vásárlók igényeihez igazítani.

Az új Ikarusok néhány héten belül mutatkoznak be a fővárosban, a BKV ugyanis megkezdi üzemi tesztelésüket a forgalomban. Emellett a jövő héten az Ikarusbus tárgyalásokat kezd Moszkvában a városi önkormányzat képviselőivel a korábbi együttműködés felújításáról.

Az új Ikarus – Légrádi László, az ARC vezető tervezője táncba viszi művét
Ikarus busz
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.