Évek óta tudhatták, hogy a Volkswagen csal

A német autógyártó ígérete szerint 2016 végéig kijavítják az összes problémás autójukat, sok esetében elég lesz a szoftveres beavatkozás, más modelleknél komolyabb átalakításra lesz szükség. A környezetvédők szerint a német kormány évek óta tudott a problémákról.

Évek óta tudhatott a német kormány arról, hogy a Volkswagen szoftverekkel manipulálta dízelmotorjai szennyezőanyag-kibocsátását. Legalábbis, a Die Welt szerint a német környezetvédő szervezet, a Deutsche Umwelthilfe (DUH) vezérigazgatója, Jürgen Resch már 2011-ben több alkalommal is találkozott az ügyben a német szövetségi közlekedési minisztérium munkatársaival.

Angela Merkel német kancellár egy új Volkswagen Tiguan GTE volánja mögött a 66. Frankfurti Autószalonon
Angela Merkel német kancellár egy új Volkswagen Tiguan GTE volánja mögött a 66. Frankfurti Autószalonon
Uwe Anspach / MTI/EPA

A találkozókról készült jegyzőkönyvek tanúsága szerint a környezetvédők figyelmeztették a hivatalnokokat, hogy egyes autók, konkrétan nevén nevezték az érintett modelleket, a mindennapi forgalomban sokkal több szennyezőanyagot bocsátanak ki, mint amennyit tesztüzemben.

A DUH az illetékeseket arról is tájékoztatta, hogy az autógyártók manipulálják a szoftvereket, amelyek aztán a tesztek során lecsökkentik a dízelmotorok szennyezőanyag-kibocsátását. A Welthez eljutott jegyzőkönyv szerint a minisztérium válasza az volt, hogy tudnak ezekről a szoftverekről. Ennek ellenére a minisztérium a lapnak továbbra is tartotta magát a korábbi álláspontjához: hivatalosan nem tudtak a Volkswagen játszadozásairól.

Az autógyártó mindeközben közzétette a dízelbotrány kármentesítési menetrendjét: már januártól megkezdik az érintett autók átalakítását, és a német kormánynak benyújtott javaslatuk szerint 2016 végére az összes érintett autóban megoldják a problémát. Az előzetes becslésekkel szemben a cég szerint jóval kevesebb autót kell fizikailag javítani, a korábban vélelmezett 11 millió autó helyett az EU-ban 8 millió, az USA-ban pedig félmillió autóhoz kell hozzányúlni. Vannak olyan típusok, ahol elég lesz a szoftverfrissítés, más modelleknél új injektorra vagy katalizátorra lesz szükség, amit átmenetileg felállítandó szervizállomásokon tudnak majd elvégezni.

Müller ugyanakkor nem zárta ki, hogy bizonyos esetekben az autócsere is szóba jöhet. A januártól kezdődő javítások várható költsége autónként a 100 eurótól 10 ezer euróig terjedhet. Megvédte elődjét a Volkswagen AG elnöke, Matthias Müller, aki a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak (FAZ) nyilatkozva elhárította a feltételezést, hogy a Volkswagen – amúgy aprólékos, minden fontos részletre ügyelő – előző elnöke, Martin Winterkorn tudott a csalásról. Müller szerint a Volkswagent padlóra küldő botrányról mindössze néhány VW munkavállaló tehet. Mint arról beszámoltunk, a VW-nél a közelmúltban felfüggesztettek két vezető mérnököt az állásából, akikkel szemben az a vád, hogy ők eszelték ki a szoftveres manipulációt.

A bukta számokban

- Az UBS becslése szerint összességében 35 milliárd eurójába fog fájni a Volkswagennek a dízelgate

- Bírságok: csak az Amerikai Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) 37 500 dolláros bírságot szabhat ki autónként. Félmillió autó esetében ez 18 milliárd dollárra rúg, de más államok is külön-külön környezetvédelmi bírságot róhatnak ki a cégre. Egyelőre kérdéses, hogy az európai környezetvédelmi hatóságok milyen büntetést helyeznek kilátásba. 

– Perek: az Egyesült Államokban a VW-használók csoportos pereket fognak indítani a cég ellen. Eddig 230 peres megkeresésről tudni. Az autótulajdonosok a járműveik várható értékcsökkenése miatt, valamint azért kereshetik a bíróságon az igazukat, mert sokan azért fizettek többet, mert azt hitték, hogy környezetbarát autót vesznek.

- Bűnvádi eljárások: a cégnek az Egyesült Államokon kívül Franciaországban, Spanyolországban, egy német tartományban és Tajvanon is büntetőeljárással kell szembenéznie.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.