Brüsszel csomagot akar

Az Európai Bizottság szerint idén és jövőre sem kerül a GDP 3 százaléka alá a hiány. A kormánynak most valahogy bizonyítania kell, hogy hozni tudja a számokat - az uniós biztos szerint új intézkedések kellenek. Fordítunk: ha lesznek kis megszorítások, lekerülhetünk a szégyenpadról.

Az Európai Bizottság előrejelzése szerint az idén és jövőre sem kerül a GDP 3 százaléka alá az államháztartás hiánya Magyarországon. Mindez annyit jelent, a magyar kormánynak egyelőre nem sikerült elhitetnie az Európai Bizottsággal, hogy meg tudja őrizni a tavaly elért eredményeket. A Bizottság úgy véli, a deficit az idén a GDP 3, jövőre pedig 3,3 százaléka lesz. A konvergenciaprogramban a kabinet erre az évre 2,7, jövőre pedig 2,2 százalékos deficitet várt.

Az államadósságot a bizottság 2013-ban 79,7 százalékra, 2014-ra pedig 78,9 százalékra, a gazdasági növekedést pedig 2013-ra 0,2 százalékra, jövőre pedig 1,4 százalékra teszi.

Az előző, februárban bemutatott előrejelzésben a Bizottság a 2012-es deficitet még 2,4 százalékosra becsülte – végül azonban kiderült: a hiány csupán 1,9 százalékos volt tavaly. Akkor idén és jövőre 3,4 százalékos hiánnyal számoltak, ám az várható volt, hogy a tavalyi, sokkal kedvezőbb adat fényében ezt lefelé módosítja majd a Bizottság. A kérdés a mérték volt.

"Közel a cél"

Olli Rehn, az Európai Bizottság pénzügyekben illetékes alelnöke az előrejelzés bemutatásakor azt mondta: új intézkedések meghozatalával a kormány biztosítani tudná a küszöbérték alatti költségvetési hiányt. A finn EU-biztos szerint Olaszország és Magyarország is kikerülhet idén a túlzottdeficit-eljárás alól, amennyiben továbbra is fenntartható pénzügyi politikát folytat. Ám kitért arra is, hogy Romániának, Lettországnak és Litvániának van a legjobb esélye arra, hogy kikerüljön az eljárás alól. 

A bizottság május 29-én tesz javaslatokat a túlzottdeficit-eljárásokkal kapcsolatos döntésekre, tehát a magyar kormánynak minél előbb lépnie kell. Egy neve elhallgatását kérő bizottsági tisztségviselő szerint azonban nem kell nagy kiigazítás, hiszen kicsi az eltérés a küszöbértékhez képest. Mint mondta, a magyar kormány dolga kitalálni az intézkedéseket, a bizottság nem támaszthat elvárásokat ebben a tekintetben. Kifejtette, az eljárás alól való kikerülésnél elsősorban a nominális érték és a fenntarthatóság számít, ez utóbbi biztosítása miatt kellenek az új intézkedések. Azt is közölte, bizonyos intézkedéseket rövid idő alatt meg lehet vizsgálni, ezért egyáltalán nem kizárt, hogy még május 29-ig figyelembe vegyék őket. – Tíz év után már nagyon közel vannak a célhoz, csak nagyon kicsi kell – mondta a tisztségviselő arra utalva, hogy Magyarország csatlakozása óta, 2004-től tartozik túlzottdeficit-eljárás alá. 

A 2012-es 1,9 százalékos deficit a bizottság szerint többek között továbbra is az átmeneti különadóknak köszönhető (melyek a GDP 0,75 százalékát teszik ki). A bizottság elemzése kitér rá, hogy a 3,25 százalékos költségvetési kiigazítás fele adóemelésekből áll, mint például az áfa emelése 27 százalékra. A brüsszeli testület elismeri, hogy megtakarításokat jelentett a kiadások korlátozása és a strukturális reformok végrehajtása – de ahogyan korábban, most is hiányolják ezeket.

Az idén tapasztalható deficitnövekedést a bizottság az átmeneti bevételek kivezetésével és a bevételcsökkentő ösztönző intézkedésekkel (például egykulcsos szja), a növekvő kamatkiadásokkal, és más politikákkal, mint például a közmunkaprogram kiterjesztésével és a közbefektetések növekedésével magyarázza. Ezeket a bizottság szerint a magasabb adók korrigálják (pénzügyi tranzakciós illeték, magasabb adók az energia- és közüzemi szolgáltatóknak, amelyek 1,25 százalékot tesznek ki az előrejelzés szerint.) A 2011-es és 2012-es konvergenciaprogramban foglalt intézkedések 0,5 százalékkal javítják a deficitet.

Nem utaltak viszont a korábbi kifogásokra. Három problémás pontot látott a bizottság korábban. Az autópályadíj tekintetében a bizottság azért nem lát tisztán, mert nem lehet tudni pontosan, hogyan történik majd a végrehajtás, a pénz beszedése, és mennyire lesz megbízható a rendszer. A magyar kormány ugyanis az elektronikus díjszedési rendszer kialakításához szükséges eszközökre és a kapcsolódó szolgáltatásokra vonatkozó beszerzéseket minősített eljárásban végzi, magyarul államtitokká vált, ki, hogyan szedi be a díjat, ezért a bizottság sem tud tájékozódni. A másik kérdés a pénztárak elektronikus bekötése a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV): nem világos, hogyan fog működni a rendszer, hogyan dolgoznak fel ennyi adatot, mennyi idő alatt, s mennyibe kerül az egész, miközben elvileg pluszbevételt nem hoz. További kérdés lehet a tranzakciós illeték, hiszen a Nemzetgazdasági Minisztérium április végi tájékoztatása szerint az illetékből március végéig 27,5 milliárd forintnyi bevétel folyt be a költségvetésbe, ami az időarányosan tervezett érték felét éri el.

Varga: A Bizottság téved

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a brüsszeli prognózist tévesnek tartja. Sajtótájékoztatóján azt mondta: szerinte ennek ellenére van esély lekerülni az uniós szégyenpadról. A kormány kemény megszorításokat is vállalt annak érdekében, hogy mindenkit meggyőzzön: a deficit jövőre sem szalad el. Először ezért megpróbálják jobb belátásra bírni az eurokratákat, ám ha ez nem sikerül, akkor hajlandóak a várt intézkedésekre is.

Olli Rehn, az Európai Bizottság gazdasági és pénzügyekért felelős tagja sajtóértekezletet tart
Brüsszel, 2013. május 3. Olli Rehn, az Európai Bizottság gazdasági és pénzügyekért felelős tagja sajtóértekezletet tart a bizottság tavaszi pénzügyi-gazdasági előrejelzéséről Brüsszelben 2013. május 3-án. (MTI/AP/Yves Logghe)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.