Esztergomi autók miatt haragszik a VW a Suzukira
Biztatóan indult, aztán egyre hűvösebb lett a VW AG és a Suzuki Motor Corporation együttműködése, melyből eddig nem valósult meg semmi, pontosabban sok sejtelmes utalás után jött egy hivatalos német közlemény, mely szerint a Suzuki megsértette az 2009-es partnerségi megállapodást azzal, hogy továbbra sem a Volkswagentől szerzi be dízelmotorjait.
A magyarországi gyárral is rendelkező Suzuki Motor Corporation a General Motors és a Fiat után 2009. decemberében a VW AG-val kötött stratégiai szövetséget. A VW AG 2,5 milliárd dollárérnyi értékben jutott 19,9 százaléknyi Suzuki részesedéshez. Már az első hónapokban egyre többször hangsúlyozták, hogy a Suzuki nem lesz a német konszern tizenegyedik márkája, de fontos szerepet kap a VW világelsőségének megszerzésében. Az együttműködésben többek között villanyautó- és hibrid technológia megosztása is szerepelt, miközben hangsúlyozták, hogy az európai piacokon továbbra is versenytársak maradnak.
Másfél után még mindig csak az Osamu Suzuki és Martin Winterkorn által aláírt megállapodási okmány az egyetlen kézzelfogható eredmény, viszont egyre több hír szól arról, hogy nem működik a dolog és finomabb fogalmazás szerint sem felhőtlen a viszony a partnerek között, sőt!
A Suzuki ügyvezető alelnöke, Yasuhito Harayama szerint a Volkswagen vezetése visszaél erőfölényével és túlságosan bele akar avatkozni a Suzuki irányításába. „Már az együttműködés kezdetén leszögeztük, hogy nem áll szándékunkban beolvadni a Volkswagenbe konszernbe, és megőrizzük függetlenségünket. Most mégis úgy tűnik, elölről kell kezdeni mindent, különösen a részesedési arány tekintetében... Egyenlő partneri kapcsolatban előfeltétel a függetlenség elismerése.”
Az alelnök nem magától volt ilyen kritikus, hiszen szókimondásáról és bölcsességéről ismert főnöke ennél keményebben fogalmazott. A nyolcvanegy éves konszernelnök, Osamu Suzuki a Nikkei gazdasági lap online kiadása által idézett blogbejegyzésben írja „A két vállalat hatalmas méretbeli különbségéből a Volkswagen arra a téves következtetésre jutott, hogy megszerezte az ellenőrzést a Suzuki felett”. A következő mondatokból az is kiderül, hogy „A Suzuki semmit sem talált a Volkswagen technológiái között, amit azonnal hasznosíthatott volna” Ez persze egy kicsit késői reakció volt arra, hogy a Volkswagentől származó hírek szerint a Suzuki technológiai segítsége nélkül is eredményt értek el dél-amerikai és indiai piacra szánt olcsó modellek fejlesztésében.
Ezek után nem csoda, hogy Yasuhito Harayama alelnök több új partner jelentkezéséről beszélt, miközben a német kapcsolatról csak annyit mondott, jelenleg semmilyen konkrét közös fejlesztési projekt nincs folyamatban, így a VW-Suzuki ügyet egy időre jegelik.
Ez egyik félnek sem jó hír, hiszen a 2010-ben 7 millió autót gyártott és évi 10 milliós darabszámra törekvő VW AG még egy jó pár évig nem lesz világelső a közel hárommilliós darabszámú Suzuki nélkül. A jegeléssel az esztergomi esélyek is elszálltak egy esetleges német-japán-magyar Népautó projekttől: az évi 300 ezer darabos kapacitású gyárban 2010-ben 170 ezer autó készült, és az idei terv is hasonló. 2008-ban ünnepelték az 1,5 milliomodik, két hete pedig a kétmilliomodik autót Esztergomban, ahol bérmunkában korábban Subaru Justy modellek készültek, jelenleg a Splash és a SX4-es Suzukik mellett Opel Agilákat és Fiat Sediciket gyártanak. 2012. végén új esztergomi autó megjelenése várható, ekkora kifut a Suzuki és a General Motors szerződése, melynek értelmében a Splash testvérmodelljét, az Opel Agilát jelenleg Esztergomban gyártják.
A tervezett 2013-nál egy évvel tovább gyártják Magyarországon az SX4-es olasz testvérét, a Fiat Sedicit és az 1,3 literes után 1,6 literes dízelmotorokat is szállítanak az olaszok a japánoknak, erről a július elején állapodott meg Torinóban a két konszern elnök-vezérigazgatója, Osamu Suzuki és Sergio Marchionne. A megbeszéléseken Osamu Suzuki felajánlotta, hogy az SX4-es-Sedici páros utódját, a 2014-ben bemutatásra kerülő B-szegmensű szabadidő autót is közösen fejlesszék és gyártsák. Ez nagyjából arra is magyarázat, hogy miért jegelték már nyilvánosan is a VW-Suzuki frigyet.
Az olasz kapcsolat most felértékelődött, hiszen a korábbi években minden negyedik esztergomi autó Fiat jelvényes volt, és az Opel Agila tette ki a termelés harmadát. Eredetileg a Fiat évi húszezer Sedici gyártására szerződött a Suzukival, de a sikeres 2007-ben 31 855 darabot rendelt, tavaly viszont már csak 16 505-ö. A megállapodás értelmében a magyar piacon nem forgalmazták a Fiat jelvényes változatot. A JATO Dynamics adatai szerint a Sedici testvérmodelljéből, a Suzuki SX4-esből 2008-ban 50 354, tavaly 37 517 kelt el az európai piacokon.