Elfogadta az EU a lex Volkswagent

Mostantól az EU-ban valós vezetési feltételek mellett mérik fel a gépjárművek nitrogén-oxid-kibocsátását. Az ok nyilvánvalóan a Volkswagen-botrány.

Jóváhagyták a gépjárművek károsanyag-kibocsátását mérő új eljárás bevezetését az európai uniós tagországok gazdasági és pénzügyminisztereinek pénteki tanácsülésén (Ecofin).

Az uniós gépjármű-engedélyezési rendszer átalakítására vonatkozó javaslatot az Európai Parlament már az előző héten megszavazta.
A valós vezetési feltételek mellett (RDE) mért károsanyag-kibocsátási tesztre vonatkozó eljárás a gépjárművek nitrogén-oxid-kibocsátásának csökkentését tűzte ki célul. Az új autók típusengedélyének kiadásához jelenleg figyelembe vett laboratóriumi mérések ugyanis nem mutatnak reális képet, a jármű használat közbeni nitrogén-oxid-kibocsátása a hivatalos határértékeket akár 400-500 százalékkal is meghaladhatja.
A követelmények bevezetése során első lépésként a gyártóknak az új modellek esetén 2017 szeptemberéig (az újonnan gyártott járművek esetében 2019 szeptemberéig) a laboratóriumi teszteredmények és a normál használat során mért járműteljesítmény közötti eltéréseket legfeljebb 2,1-es (110 százalékos) "megfelelési tényezőre" kell csökkenteniük.

Második lépésként az új modellek esetében 2020 januárjáig (az összes új gyártású gépjármű esetén 2021 januárjáig) a mérési eredmények eltéréseit legfeljebb 1,5-ös (50 százalékos) megfelelési tényezőre kell csökkenteni, figyelembe véve a hibahatárokat is. Az Európai Bizottság javaslatában ugyanakkor a dízelautók nitrogén-oxid-kibocsátási határértékének ideiglenes megemelése szerepel az Euro6 környezetvédelmi normáknak megfelelő könnyű személy- és haszonjárművek esetében. A bizottság szerint a határértékek átmeneti könnyítését az új hordozható kibocsátásmérő rendszerek használatából adódó mérési pontatlanságok és "a jelenleg gyártott dízelautók valós vezetési körülmények közötti teljesítményének rövid távú fejlesztésének műszaki korlátai" indokolják.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.