Buszprogramra várnak a Volánok
Belevágna a Volán-társaságok autóbuszparkjának felfrissítésére még 2009 végén, elődei által megálmodott program végrehajtásába a kormány: a helyi és helyközi járatokat üzemeltető cégek az elképzelések szerint 2014 végéig több száz új buszt vásárolhatnának. A fejlesztésekre a költségvetésben egyelőre nem találtak pénzt, az egyedüli forrás a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) lehet. Döntés még nincs, a buszgyártók azonban már készülnek.
Az „első fecskék” előreláthatólag öt észak-magyarországi Volán-társasághoz érkeznek majd meg: a Borsod, az Agria, a Hatvani, a Mátra és a Nógrád Volán az MFB közösségi közlekedésfejlesztési hitelprogramjában 4,452 milliárd forintot költene új autóbuszokra. Ez a keret a becslések szerint cégenként átlagosan mintegy harminc jármű beszerzésére lehet elég. A szakértők szerint azonban a 24 hazai Volánnál az átlagosan 11,2 éves kocsikból álló autóbuszpark öregedésének megállításához ennél lényegesen több új buszra lenne szükség.
Úgy tudjuk: a kormányzat az illetékes minisztériumoktól, illetve feltehetőleg a még alakulóban lévő Nemzeti Közlekedési Holding reménybeli szakértőitől egy 2011-ben induló, három éves buszbeszerzési program tervét várja. Méghozzá olyanét, amely a Volán-társaságok javaslatainak megfelelően évente hozzávetőleg 500-600 új jármű beszerzésére ad lehetőséget.
Ha minden papírforma szerint alakul, a helyi és helyközi buszjáratokat üzemeltető cégek flottájába 2014-ig bekerülő, évi 10-60 autóbusz szállítására előreláthatólag szeptemberben írják majd ki a tendert. A közbeszerzési eljárásra jelentkező járműgyártóknak várhatóan több kategóriában kell majd ajánlatot tenniük. A hírek szerint a Volánok vásárolhatnának alacsonypadlós városi és helyközi buszokat, de az új járművek között lehetnek hagyományos kialakítású helyközi, távolsági buszok is.
A busztenderek értékelésénél az elképzelések szerint azok a szállítók juthatnak majd előnyhöz, akik járműveik gyártásánál, versenytársaiknál nagyobb mértékben támaszkodnak a magyarországi beszállítókra, illetve munkaerőre. Ami előnyt jelenthet a magyar buszgyártók, így a Kravtex, vagy akár az Ikarus számára. De a kalapban akár az is benne lehet, hogy kecskeméti gyárával a Mercedes is az élversenyzők csapatába kormányozza majd buszait.
A csendben formálódó buszprogramról a Volán-társaságok egyelőre keveset tudnak, új, fejlesztésre fordítható forrásokat pedig egyáltalán nem kaptak. A cégeknél már annak is örülnek, hogy az április végi költségvetési végelszámolás után számlájukra szétosztva megérkezik az az összesen mintegy 22 milliárd forint, ami még 2010-es személyszállítási szolgáltatásaik költségtérítéseként jár.
A vasútnak is kell a pénz
Ráhajtott az MFB pénzére a vasút is: a hírek szerint a háttérben folyó lobbiharcban a MÁV teljes „súlyát” és politikai támogatását latba vetette, hogy az állami bank a buszbeszerzések helyett vonatvásárlásokat pénzeljen. A Volán-társaságoknál úgy tudják: a vasutasok egyszerre két irányban is „támadást indítottak”. Egyrészt azt javasolták a kormányzatnak, hogy a közösségi közlekedésben meglévő párhuzamosságok felszámolása jegyében drasztikusan fogják vissza a helyközi buszjáratok teljesítményét, és feladataikat ahol csak lehet, bízzák a vonatokra. Ami a gyakorlatban azt jelentené, hogy a Volán-menetrendekből járatok tucatjait törölnék - látszólag feleslegessé téve ezzel az új buszok beszerzését. Ezzel párhuzamosan a MÁV körvonalazta azt az elképzelést is, amely szerint az MFB forrásaiból 30 használt Siemens dízel motorvonattal bővítené flottáját. De meglévő járműveik felújításánál is számítanak a pénzintézetre: a kisforgalmú mellékvonalakon közlekedő BZ-motorkocsikat legalábbis szintén a közlekedésfejlesztési hitelprogram segítségével korszerűsítenék.