Buszbemutató a gyárbezárás árnyékában

Magyar abszurd - miközben bemutatta új fejlesztésű busztípusát a győri Kravtex-Kühne, azt is bejelentették: ha egy hónapon belül nem jelenik meg hazai járműbeszerzési pályázat, megszüntetik a 13 év alatt fölfuttatott kisalföldi buszgyártást.

Különös helyzetbe került a 7 milliárd forint árbevételű győri Kravtex-Kühne cégcsoport. Sokmilliárd forintot ölnek a fejlesztésbe, mind a 25 busztípusukra jelentős hazai igény mutatkozik. A Volán-társaságok eddigi tapasztalataik alapján szívesen vásárolnának, hisz korszerűek és mintegy 20 százalékkal olcsóbbak versenytársaik járműveinél.

A buszbeszerzések azonban késnek. Régóta bizonytalan, mikor írnak ki új tendereket. Magyarországon 9 ezer busz fut a közforgalomban. Üzemeltetőik döntő hányada állami tulajdonban van. Így a beszerzések meghirdetése az állam pillanatnyi koncepcióin, szándékain múlik.

A szaktárca államtitkára nemrég megerősítette, hogy a magyar közlekedési eszközök beszerzésére az MFB 100 milliárd forint értékben nyújt kedvezményes hitelt. Pénz is volna tehát a buszpark cseréjére. Ám ennek ellenére most sem lehet tudni, mikor írják ki a tendert. A kormány többször is kijelentette, hogy a hazai buszgyártást támogatja. Komplett buszgyártó társaság pedig Magyarországon jelenleg csak egy van: a Kravtex-csoport.

A Győrött és Mosonmagyaróváron működő Kravtex türelemmel várakozott. Egy éve összesen 135 buszt gyárt raktárra. Mintegy 6 milliárd forintjuk áll az el nem adott járművekben. Korábban évente 150 buszt is el tudtak adni a hazai Volán-társaságoknak. Tavaly már csak nyolcvanat. Az exportnak a kedvező ár és a jó minőség ellenére sincs sok esélye, mert a világon túlkínálat mutatkozik a buszokból.

A több lábon álló Kravtex nincs csődhelyzetben. Nincs tartozásuk, sőt növelték dolgozóik reálbérét is - tudtuk meg Krankovics Istvántól, a cégcsoport ügyvezető igazgatójától. Ám tovább nem tudják finanszírozni a bizonytalanságot. Az ügyvezető szerint háromszáz munkatársuk megélhetése kerülhet veszélybe, a beszállítóikkal együtt pedig akár 600 ember munkahelye is megszűnhet, amennyiben a buszgyárukat bezárásra kényszerítik.

A szerdán bemutatott Credo Inovell teljes egészében hazai fejlesztésű busz. Alacsony üzemanyagfogyasztása évente legalább egymillió forint megtakarítást hozhat az üzemeltetőjének. A járművet kifejezetten a hazai közlekedési társaságok igényei alapján tervezték. Az új modell hosszabb elődtípusainál, így tágasabb az utas- és a vezetőtér - mondta Szombath Imre főtervező.

Krankovics István az új buszban
Krankovics István az új buszban
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.