Buszban megint nagy lehet Magyarország
Egy főre eső busz gyártásban sokáig vezetettünk, és ezt a helyezést szeretnénk megtartani: egykoron nyolcvanhárom országba 295 ezer Ikarust exportáltak. Ilyen teljesítményre számítani illúzió, de évi 600-700 jármű eladására van remény. A magyar piacon százmilliárd forint áll rendelkezésre a közösségi közlekedés fejlesztésére, a program keretében cserélhetnék le a tízévesnél öregebb, a BKV-nál már tizenhét-éves átlagkorú buszokat. A szétaprózott kapacitások összehangolásával és egységes fejlesztéssel lehet hatékony a nemzetközi és hazai piacon a magyar buszgyártás, mely ma is világszínvonalat képvisel, állítja Fórián István, az Autóbusz Rekonstrukciós Program miniszterelnöki megbízottja.
A napjainkban Magyarországon működő sok kis cég viszont nem képes versenyezni a tendereken a nagy külföldi cégekkel, ezért kellett létrehozni a klasztert. Külföldről is folyamatosan érdeklődnek a patinás márka iránt, melynek sok ezer példánya fut orosz, mongol, török és tunéziai utakon..
A magyar buszgyártók versenyképességét növelheti a ma megalapított Magyar Autóbuszgyártó Klaszter, mely összehangolja az ágazat szereplőinek kutatási és fejlesztési programját: tizenkilenc cég írta alá az alapító szerződést, ezek között vannak komplett buszokat gyártók, alkatrész beszállítók és fejlesztőcégek. A klaszter létrehozását a magyar piac mellett az export is indokolja.
Jelentős kapacitásfelesleggel rendelkezik a 2008-ban még 110 ezer, idén már 95 ezer embert foglalkoztató járműipar, mert a személyautóknál is jelentősebben visszaesett világszerte a haszonjárművek és buszok iránti kereslet. Ezeket kellene aktiválni, és ezzel nemcsak a buszpark újulhatna meg, de munkahelyeket lehetne megtartani.
Az alváz, és a karosszériaszerkezet, valamint a műanyag és fémburkolat teljes egészében hazai gyártású lehet. Jelenleg évi 1500 autóbusz gyártására képes magyarországi járműipar, ám csak a kapacitás harmada van kihasználva. Jelenleg hat helyen készülnek olyan buszok, melyek a nemzetközi piacon is megállják a helyüket. Van olyan cég, melynek kínálatában 8 méteres midi, 12 méteres szóló és 18 méteres csuklós modell is szerepel.
Az Ikarusnál nevelkedett mérnökök és szakmunkások ismét a buszgyártásban kamatoztathatnák tudásokat. Ráadásul a hazai háttéripar a motor kivételével minden alkatrészt és fődarabot, sebességváltót, első és hátsó hidat, fékrendszert, valamint üveget jelenleg is gyárt külföldi megrendelőknek, Euró 5-ös környezetvédelmi besorolású dízelmotorokat pedig több külföldi márkától is be lehet szerezni.