A Világgazdaság tegnapi számában megjelentekre reagálva (amit mi is szemléztünk) Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója közleményben cáfolta, hogy az M4 projekt drágább lett a négyes metró építésében részt vevő kivitelező és beszállító cégekkel folytatott pereskedés miatt.
Bolla: nem lett drágább a 4-es metró
Ebből a keretből mindeddig hozzávetőleg 21 milliárd forint került felhasználásra, egy része a peres eljárások lezárásaként, másik része a vállalkozókkal történt, a sajtó előtt is ismert (egyébként minden esetben a Fővárosi Önkormányzat és a Kormány együttes jóváhagyásával kötött) megállapodásként. A bankgarancia lehívásának jogszerűségéről folyt perben született ítélet csak a bankgarancia lehívásának jogszerűségére vonatkozóan tesz megállapításokat, a követelések jogszerűségét, azok mértékét – azaz a jogvita tényleges tartalmát – nem érinti. Természetesen a megbízó a vitás kérdések jogi úton történő további rendezéséről nem mond le (nem is mondhatna le, hiszen az igényérvényesítés jogszabályi kötelezettsége). Sem a bankgarancia visszafizetése, sem a kamat nem növeli egyébként az összköltségvetést, hiszen részét képezik a már említett 67,5 milliárd forintos elvi keretnek.
Az alagútépítő vállalkozó a hozzávetőleg 100 millió eurós (~30 milliárd forint) teljes követelésállományából eddig mindösszesen (és részben átmenetileg) 27 millió euró összeg kapcsán járt sikerrel, ami egyértelműen azt mutatja, hogy hatékony az ügyvédi és szakértői munka. A bankgarancia-lehívás alapjául szolgáló megbízói követelések tehát még nem kerültek elbírálásra. A keret – amely része a beruházás összköltségvetésének – 2012 óta nem változott és a hátralévő, már ismert kockázatok, valamint a folyamatban lévő eljárások sem indokolják, hogy a jövőben a keret emelkedjen. Nem igazak tehát azok az állítások, melyek szerint a beruházás összköltsége emelkedett volna, ezzel ellentétben – kiindulva az eddigi tendenciából – a vitarendezésre elkülönített keret minden valószínűség szerint még csökkenni is fog az eljárások lezárását követően.”