Egyre drágább a 4-es metró a főváros bukott perei miatt

Durván 800 millió forint többletkiadást vett a nyakába a főváros a 4-es metró alagútját fúró céggel folytatott többéves pereskedés során, amit megtakaríthatott volna, ha inkább kiegyezik a Bamco Kkt.-val – írja a Világgazdaság.

A lap azt írja, hogy bár már bő két éve jár a 4-es metró, a Budapest eddigi legnagyobb, 452 milliárd forint keretösszegű beruházása körüli perek java azonban még hátravan. Legutóbb a metróalagutat fúró Strabag–Hídépítő-páros alkotta Bamco Kkt. nyert jogerősen a Budapesti Közlekedési Zrt.-vel szemben. A pert egy 10,37 millió eurós bankgarancia-lehívás miatt indították, mivel a Bamco szerint a főváros jogtalanul hívta le az összeget a 2011-es átadás után két évvel, amikor a főváros cége már csak jótállási, szavatossági igények miatt nyúlhatott volna szabályosan a bankgaranciához, ám ilyesmiről nem volt szó. A megrendelő a lehívást a Bamco késedelme miatt keletkezett kötelezettségeivel indokolta.

A főváros számára a három éve folyó jogvita járulékos költségei időközben durván 800 millió forintos többletkiadássá duzzadtak (ez tartalmazza a 8 százalékkal ketyegő eurókamatot és az ügyvédi költséget), ami a konkrét ügyben vitatott összeg negyede. Összesen tehát mintegy négymilliárd forintot kell most kifizetni. A számla valószínűleg tovább duzzad majd, mivel a Bamco összes követelése mintegy 30 milliárd forint, amiből az elmúlt évben a bíróság 27 millió eurót (8,2 milliárd forintot) ítélt meg neki. A perek nagy része még hátravan, és a fizetnivalót gyarapítják a metróépítés kapcsán keletkezett követelések kezelésével foglalkozó műszaki és jogi tanácsadóknak fizetett díjak is. A fővárosnak dolgozó Perenyei és Társa Ügyvédi Iroda, illetve a MetroConsult Kft. 1,6-1,6 milliárd forinttal szerepelt a metróprojekt szerződéseinek összesítő listáján tavaly.

Mint a Világgazdaság írja, a főváros a 4-es metró összköltségvetéséből 67,5 milliárd forintot különített el még 2012-ben a kivitelezőkkel folytatott vitás ügyekre. A jogviták sorozata ugyanis kezdettől kódolva volt a rendszerbe, ahogy ezt már a 2010-ben elkészült számvevőszéki jelentés is rögzítette. A területek és az építési engedélyek megszerzésének késése miatt több mint féléves csúszással indult az alagútfúrás, ezért dőlt az összes szerződés határideje. A teljes káoszban a megrendelő a szerződéses határidő csúszása miatt kötbért, a kivitelezők pedig a megrendelői mulasztás miatt kártérítést követelhetnek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.