Beindult a csekküzem a Tescónál

Csaknem három hónappal azután, hogy a Tesco kihelyezte 209 üzletébe a 226 darab, csekkpontnak hívott terminált, a vásárlók elkezdhetik használni az automatákat. Ám aki sárga csekkjeit így szeretné befizetni, annak előbb tájékozódnia érdemes.

Egyelőre ugyanis csak a GDF Suez gázszámláit lehet ezen a módon, sorban állás nélkül rendezni. A gép úgy működik, hogy a behelyezett csekket leolvasva egy – a postai csekken lévő QR kódhoz hasonló – kódot nyomtat egy bónra, amellyel az áruház pénztáraiban lehet fizetni – de csak készpénzzel.

Lapunkban december közepén számoltunk be arról, hogy az áruházláncnak a megoldást leszállító Digit Pont Network Kft. nevű cég a Postabank volt vezére, Princz Gábor érdekeltségébe tartozik. A projektre két pénzintézettől több mint 1,3 milliárd forint hitelt kapott a társaság, ebből 1,1 milliárdot a félig állami, december elején meglehetősen laza hitelezési gyakorlata miatt csődbe ment Széchenyi Banktól.

Csekk be, kód ki
Csekk be, kód ki
Veres Viktor / Népszabadság

Decemberi cikkünk megjelenése előtt az összes nagyobb szolgáltatónál érdeklődtünk, leszerződnek-e a Tescóval vagy a Princzhez köthető céggel a számlafizetésre, de szinte mindenhonnan nemleges vagy homályos választ kaptunk. Most azonban jó hír érkezett. Február 9-től az ország két megyéjében gázt szolgáltató GDF Suez számláit már ki lehet fizetni az automaták segítségével. A szolgáltatással kapcsolatban azonban továbbra sem egyértelmű, hogy engedélyköteles tevékenységről van szó, vagy sem.

Az áruház korábban lapunknak többször és nyomatékosan hangsúlyozta, hogy ez nem csekkbefizetés (annak ellenére, hogy honlapjukon így kommunikálják a szolgáltatást), hanem díjbeszedés, ezért nem engedélyköteles, s erről jegybanki állásfoglalásuk is van. Szerettük volna megismerni ennek tartalmát, de erre nem nyílt mód. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) lapunk kérdésére küldött válasza nem cseng teljesen össze a Tescóéval, s érdekes, hogy a jegybank honlapján nincs fent a Tescónak kiadott állásfoglalás.

Ebben a konstrukcióban a szolgáltatáshoz nem kapcsolódnak úgynevezett általános szerződési feltételek, amely a szolgáltatás részletes kitételeit tartalmazza. Nem átláthatóak például a befizető számára, hogy a befizetés mikor tekintendő teljesítettnek: amikor azt a Tesco pénztárában befizetik, vagy amikor a lánc átutalását követően a közüzemi szolgáltató számláján jóváírják? Nem tiszta az sem, mi a panaszkezelés menete, ha a közüzemi szolgáltató nem kapja meg a befizetett pénzt. Erről a GDF Suez üzletszabályzata nem rendelkezik, a Tescónál pedig üzletszabályzat sincs a szolgáltatáshoz.

A gázcég lapunknak a csekkbefizető szolgáltatásra vonatkozó kérdéseire még nem válaszolt, ahogy azt sem tudni, hogy a számlabefizetésre a Tescóval vagy a Princz Gáborhoz köthető, egyébként 2013-ban erre a projektre alapított Digit Pont Networkkel szerződtek. A díjbeszedéses konstrukcióban az MNB nem ellenőrzi a pénzforgalomban részt vevő vállalkozásokat. Az áruházlánc Lengyelországban engedélyeztette a hasonló szolgáltatását, melyet az ottani UniCredit Bank partnereként végez. A Tesco a honlapján mindössze annyit közöl erről a kérdéskörről, hogy probléma esetén az áruház vevőszolgálata jár el.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.